تجهیزات مورد نیاز استودیو خانگی

در این مقاله ابزارهای مهم و اصلی که برای راه اندازی استودیو خانگی ، از مرحله تولید و آهنگسازی تا مرحله میکس و مسترینگ نیاز هست رو ، مورد بررسی قرار میدیم. برای رسیدن به کیفیت خوب و استاندارد، نیازی به پرداخت مبالغ بالا برای خرید تجهیزات نیست، هرچند که بعضی از تجهیزات به ناچار گرونتر هستن ولی در کل برای داشتن یک استودیو خانگی خوب نیازی به پرداخت هزیه های هنگفت نیست.

در واقع ممکنه به خاطر عکس ها و ویدیوهایی که از استودیوها در محیط مجازی میبینین ، فکر کنین شما هم نیاز به خرید وسایل زیادی هستین و خوب قیمت بالای تک تک این وسایل ممکنه شمارو مایوس کنه اما با داشتن آگاهی در این مورد میتونین هزینه های خودتون رو تا حد قابل توجهی کاهش بدین و وسایلی رو تهیه کنین که نیاز واقعی شماست

ابتدا این نکته رو در نظر داشته باشین اگه محدودیت مالی دارین خرید وسیله کار کرده انتخاب ایده آل هست. خرید وسیله ای گرون قیمت ، به تنهایی کیفیت شما رو بالا نمیبره. مثلا اگه یه میکروفون بسیار باکیفیت و گرون قیمت تهیه کنین، باید محیط اتاق شما از لحاظ ضدا صدا بودن کاملا استاندارد باشه ، پری امپ و کارت صدای شما گرون قیمت باشه و این زنجیره تا انتها باید به همین شکل ادامه پیدا کنه. پس تنها خرید یک میکروفون گرون قیمت ، کیفیت کار شما رو بالاتر نخواهد برد.

پس خیلی مهمه تا بدونین چی نیاز دارین و چطور باید خرید کنین.

اگه ایده ای ندارین و یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارین این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین

 

کامپیوتر 

مک بهتر است یا ویندوز

مک یا ویندوز؟

احتمالا دیده باشین که گروهی از یک کالا و گروهی از رقیب همون کالا بحث و گفت و گوی داغی رو دارن و از وسیله ای که برای تولید موسیقی استفاده میکنن بسیار طرفداری میکنن . این موضوع مخصوصا در فروم های وبسایت ها رواج داره و هر دو گروه شدیدا از انتخابی که کردن دفاع میکنن.

این رو باید بدونین در خیلی از استودیوها با کلاس جهانی از هر دو سیستم عامل مک و ویندوز استفاده میشه. مثلا ممکنه مهندس صدا در استودیو خانگی خودش از سیستم عامل مک استفاده کنه و در سیستم استودیو از ویندوز استفاده کنه بدون هیچ مشکلی در پروسه کار. در واقع استفاده از مک یا ویندوز هیچ تاثیری در کیفیت موسیقی شما نداره.

سیستم عامل مک تمامی قطعات داخلی توسط خود کمپانی جمع آوری و متصل شده. یعنی نیازی نیست CPU جدا خریداری شه، Ram جدا و … که خود این موضوع خرید رو پیچیده میکنه.

و به جز سخت افزارها ، سیستم عامل مک OSX بر روی سیستم نصب شده آماده به کار هست و هر زمانی که آپدیت جدید داده بشه ، رایگان میشه دانلود کرد و سیستم عامل رو به روز رسانی کرد.

از لحاظ نرم افزارها ، وی اس تی ها و پلاگین ها، محدودیت های کمی وجود داره طوری که ۹۹ درصد نرم افزارهایی که در ویندوز در حال هست رو میشه بر روی مک هم استفاده کرد و اون یک درصد اصلا موضوع مهمی نیست چون میشه با نرم افزارهای جایگزین حلش کرد.

از لحاظ راحتی استفاده از ویندوز یا مک ، سیستم مک هست. سیستمی یک پارچه با ایرادها و باگ های کمتر اما به مراتب گران قیمت تر از ویندوز. و همینطور یک نکته مهم رو باید در نظر داشته باشین. زمانی که از ویندوز به مک محاجرت میکنین به خاطر تفاوت محیط کاربری و عادتی که به ویندوز دارین در ابتدا کار با سیستم عامل مک ممکنه گیج کننده و اذیت کننده باشه و اگه حوصله دردسر کشیدن ندارین همین میتونه عامل مهمی باشه تا از مک استفاده نکنین. اما اگه به این موضوع دردسر آورد نیست ، این جابه جایی لذت بخش خواهد بود.

یکی از ویژگی های ویندوز که میتونه به یه نکته مثبت تبدیل بشه راحتی در ارتقا سخت افزاری هست. سی پی یو، رم ، هارد، مادربورد و هر چیزی که توی کیس هست رو به راحتی میتونین ارتقا بدین. چیزی که در مک سخت تر و ممکنه شدنی نباشه.

هر دو سیستم عامل مک و ویندوز دارای نرم افزارهای صدابرداری و آهنگسازی هستن و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نداره ، هرچند که سالهای پیش محدودیت وجود داشت. مثلا نرم افزار اف ال استودیو فقط برای ویندوز بود. ولی الان اکثر کمپانی ها نرم افزارهای خود را در هر دو سیستم عامل تولید میکنن.

در کل اگه میخواین یه کامپیوتر قابل اطمینان تر و منسجم تر داشته باشین ، مک رو انتخاب کنین ولی اگه میخواین هزینه های خودتون رو کاهش بدین و برای ارتقا وسایل داخل کیس دستتون باز باشه ویندوز رو انتخاب کنین

 


کارت صدا رابط صوتی

کارت صدا قلب استودیو شماست و اصلی ترین ابزار در ورود و خروج صدا و موسیقی هست. اگه برای کارت صدای شما اتفاقی بیوفته، استودیو شما از کار خواهد افتاد.

هم اکنون کمپانی های زیادی کارت صدا تولید میکنن با انواع و اقسام آپشن ها و امکانات گوناگون. که گاهی این آپشن ها و امکانات بسیار کاربردی هستن ، گاهی اصلا فایده ای ندارن. در واقع کاربردی بودنش یا نبودنش به نیاز شما بر میگرده.

 

در اینجا ۲ مورد رو بررسی میکنیم

 

  • تعداد ورودی ها

چه تعداد نوازنده (ساز) و خواننده (وکال) میخواین ضبط کنین به صورت همزمان ؟

اکثر خواننده ها و آهنگسازها فقط به ۲ ورودی نیاز دارن. یکی برای وکال و دیگری برای گیتار.

اما اگه یه گروه موسیقی بخواد به صورت گروهی موسیقی ضبط کنه تعداد ورودی ها باید بیشتر بشه مثلا ۸ تا

پس با توجه به نیازی که دارید کارت صدا تهیه کنین اگه نیازی به تعداد ورودی بالا نیست ، خرید کارت صدا با تعداد ورودی ۸ تا یا بیشتر اشتباه و ضرر مالی هست.

همچنین اکثر کارت صداها دارای ورودی مشترک هستن. یعنی در یک ورودی امکان اتصال سازهای برقی مثل کیبورد و همینطور میکروفون وجود داره. به این نوع ورودی کُمبو هم گفته میشه. 

و معمولا کارت صداها دارای یک ورودی Hi Z با امپدانس بالا وجود داره مخصوص گیتار الکتریک و گیتار بیس، که این ورودی با امپدانس بالا باعث میشه نیاز شما برای خرید تجهیزات مخصوص به گیتار الکتریک و بیس برای ضبط غیر ضروری بشه تا هزینه ها رو کاهش بدین.

 

  • اتصال به رایانه

بعضی از کارت صداها با استفاده از کابل های USB به رایانه متصل میشن و بعضی با کابل Firewire و برخی هم هر دو. البته در سیستم مک و در کارت صداهای جدید یونیورسال آدیو با کابل تاندربولت این اتصال انجام میشه.

کارت صداهایی که با فایر وایر به رایانه متصل میشه ، گرون قیمت تره اما قدرت انتقال دیتا سریع تری داره در ثانیه. ولی اگه حداکثر تا چهار ورودی ضبط همزمان دارین کارت صداهای یو اس بی جوابگو هست.

 


نرم افزار آهنگسازی و صدابرداری DAW

نرم افزار آهنگسازی DAW

در گذشته قبل از به وجود اومدن نرم افزارهای آهنگسازی و صدابرداری در استودیو ها از کنسول های بسیار بزرگ که دارای تنظیمات بسیار زیادی بود استفاده می شد بخشی از این وسایل مربوط به میکسر و ابزارهای آن و بخش های دیگر رَک های گوناگون که وظایف مختلفی داشتن و بسیاری دیگر. این ابزارها بسیار گران قیمت بودن ، کار کردن اصلا ساده نبود و همینطور هزینه ماهیانه داشت. چون بسیاری از وسایل لامپی بود که بعد از مدت زمان مشخص و محدودی باید تعویض میشد.

امروزه و با استفاده از تکنولوژی تمامی وسایلی که حداقل نیاز به بیست متر مربع فضا داشت، همش توی رایانه شماست به این نرم افزار ها DAW میگن که مخفف Digital Audio Workstation هست. ترجمه فارسی این سه کلمه ایستگاه کاری صدای دیجیتال هست که به صورت یک پارچه میشه صدابرداری ، ذخیره ، ویرایش ، میکس و پلی بک رو درونش انجام داد. همچنین DAW ها مزایای زیادی نسب به همتای سخت افزاری خودشون دارن ، مثلا ویرایش کردن فایل های صوتی ضبط شده با چند کلیک انجام میشه در صورتی که با دستگاه های قدیمی ، قابلیت ویرایش وجود نداشت و در صورت اشتباه در هنگام ضبط، همه چیز باید از نوع ضبط میشد.

 

نرم افزارهای صدابرداری و آهنگسازی ویژگی های فراوانی دارن که در زیر سه ویژگی اصلی نوشته شده

  • سازگاری با تمامی سخت افزارهای مربوط به صدابرداری و موسیقی
  • عدم محدودیت در تعداد لاین جهت ضبط
  • پلاگین ها و افکت ها جهت کار بر روی صداهای ضبط شده و میکس

 

هم اکنون بیش از ۱۰۰ نرم افزار در این زمینه وجود داره که پر کاربرترین آنها می توان به لیست زیر اشاره کرد

  • Ableton Live
  • Digital Performer
  • Cubase
  • Cakewalk
  • Bitwig Studio
  • Studio One
  • Reason
  • Pro Tools
  • Logic Pro
  • FL Studio

 

هر نرم افزاری که انتخاب کنین برای کار کردن باید زمان بگذارین تا بهش مسلط شین و زمانی که یک نرم افزار رو یاد بگیرین کار کردن با بقیه نرم افزارها راحت تر میشه. از طرفی وقتی شروع به کار کردن با یک نرم افزار میکنین ، جابه جایی و شروع به کار کردن با یه نرم افزار دیگر برای ، کار منطقی نیست، مگر هدفی از این کار داشته باشین. همچنین باید نرم افزاری رو انتخاب کنین که با سیستم عامل و سخت افزارهای صدابرداری شما مثل کارت صدا سازگار باشه.

 

 


میکروفون استودیومیکروفون

برای ضبط صدای خودتون (وکال) و ساز مثل گیتار آکوستیک به میکروفون نیاز هست. یک میکروفون صدا رو که یک انرژی صوتی هست به سیگنال الکتریکی تبدیل میکنه و در ادامه این سیگنال در رابط صوتی (کارت صدا) و کامپیوتر تجهیه تحلیل میشه. میکروفون ها عموما ۳ نوع هستن

 

  • میکروفون داینامیک

که به میکروفون Moving Coil هم معروفه. میکروفون های داینامیک مقرون به صرفه ترین نوع در فروشگاه ها بوده که در ضبط درام و امپلی فایر گیتار بسیار استفاده میشه چون صداهای بلند رو میشه به راحتی مدیریت کرد. همینطور این دسته از میکروفون ها برای اجرای زنده و برای خواننده ها بسیار عالیست ولی برای ضبط وکال در استودیو استفاده نمیشه چون داینامیک رنج کمی داره

 

  • میکروفون کاندنسر

به خاطر کیفیت بالایی که داره بیشترین خواهان رو برای ضبط در استودیو داره. این دسته از میکروفون ها حساس تر از میکروفون های داینامیک هستن و واکنش سریعی به صدا دارن که باعث میشه کارکتری Airy داشته باشن یعنی جزئیات صدای رو به خوبی دریافت میکنه . به همین خاطر انتخابی ایده آل برای ضبط وکال هست.

اکثر میکروفون های کاندنسر به شما اجازه انتخاب و تغییر الگوی قطبی و اکولایزر رو میده. این دسته میکروفون ها از قیمتی متوسط شروع شده و تا رقم های بالا ادامه پیدا میکنه. همچنین این دسته میکروفون ها برای به کار افتادن نیاز به برق و منبع تغذیه خارجی ( 48V Phantom Power ) داره که این مورد در تمامی کارت صداهایی که امروزه تولید میشه وجود داره.

 

  • میکروفون ریبون

این دسته از میکروفون ها گرون قیمت ترین مدل هستن. مشخصه این میکروفون ها ، صدایی بسیار ملایم و گرم است که باعث میشه برای ضبط گیتار آکوستیک، وکال و سازهای ارکسترال بسیار مفید باشن. این میکروفون ها دارای الگوی قطبی figure-8 هستن و جز میکروفون های بسیار حساس و شکننده بوده. بنابراین اگر برای سازهایی که صدایی بلند تولید میکنن مثل درام نباید استفاده بشن. همینطور این دسته میکروفون ها نیازی به فانتوم پاور نداشته و در صورت استفاده از 48V ممکنه ذوب شن.

 

  • میکروفون های تخصصی

مدلهای متفاوت دیگری هم در میکروفون ها وجود داره مثل pressure zone، shotgun و carbon. این دسته میکروفونها کاربرد خاصی دارن و به ندرت در استودیو استفاده میشه.

 

الگوهای قطبی میکروفون Polar Pattern

میکروفون ها دارای الگوی قطبی هستن، که جهت گیری و حساسیت آن به صداهایی که از زوایای مختلف میرسن رو توصیف میکنن. برای درک این موضوع ادامه مقاله رو بررسی کنین و عکس هارو ببینین.

 

 

الگو قطبی Cardioid 

الگو قطبی کاردیوئید

Cardioid Pattern


نام کاردیوئید به این دلیل برای این الگو انتخاب شده چون شبیه به قلب است و این الگو متداول ترین فرم در میکروفون هاست. این یک الگوی یک طرفه هست و عمدتا صداهایی که روبروی میکروفون وجود داره رو دریافت میکنه و باقی صداها که در پشت میکروفون وجود داره، دریافت نمیشه. هرچقدر منبع صدا به میکروفون نزدیکتر شه باعث میشه صدا بم تر ضبط شه که خودش یه تکنیک کاربردی در ضبط وکال هست. این الگو پر استفاده ترین الگو جهت ضبط به شمار میره و همچنین فرمی مناسب برای ضبط در محیط هایی که ایزوله نیست. به خاطر اینکه صداهایی که پشت میکروفون قرار داره ضبط نخواهد شد و باعث میشه صدای به مراتب مطلوب تری رو ضبط کنین.

 

 

الگو قطبی Figure 8

 

الگو قطبی ۸

Figure 8 Pattern

الگو قطبی ۸ که شباهت به عدد 8 لاتین داره الگو دو طرفه هم نامیده میشه. یعنی میکروفون صدارو از دو طرف دریافت میکنه، روبرو و پشت. اما صداها از چپ و راست دریافت نمیشه.  تمامی میکروفون های ریبون دارای این الگوی قطبی هستن. نکته قابل توجه در این فرم اینه که وقتی صدا از دو طرف ضبط میشه به هیچ عنوان صداها هم فاز نمیشن و اختلال فرکانسی به وجود نمیاد.

الگو قطبی ۸ برای ضبط استریو بیشترین استفاده رو داره. همینطور برای ضبط همزمان دو خواننده که یکی در روبرو و دیگری پشت میکروفون قرار گرفتن ، استفاده میشه. و یا ضبط خواننده ای که در حال نواختن گیتاره، میکروفون ما بین دهان خواننده و ساز قرار میگیره.

 

 

 

الگو قطبی Omni

 

الگو قطبی همه طرفه

Omni Pattern

الگو آمنی که مخفف Omnidirectional هست به معنی همه طرفه که گاها الگوی قطبی غیر مستقیم هم گفته میشه. این الگو ، الگویی ایده آل برای دریافت صدا در ۳ بعد هست. این الگوی قطبی طبیعی ترین حالت رو در صدابرداری داره، زیرا به جز دریافت صدا از منبع ، صدایی که در اتاق هست رو هم دریافت میکنه. بیشترین استفاده ای که از این الگو میشه برای ضبط محیطی ، ضبط گروه کُر و یا چندین خواننده یا نوازنده که به شکل دایره در اطراف میکروفون قرار دارن، هست.

الگوهای قطبی دیگری هم مثل shotgun و hyper-cardioid وجود داره به ندرت در استودیو استفاده میشه.

 

 


اسپیکر مانیتورینگ

اسپیکر مانیتورینگ

برعکس میکروفون ، اسپیکرها سیگنال الکتریکی رو به انرژی صوتی تبدیل میکنن و اسپیکرها در آخرین زنجیره ضبط برای شنیدن و بررسی کاری که انجام دادیم ، قرار دارن. برای گوش دادن به موسیقی نیازی به اسپیکر مانیتورینگ نیست ولی برای تولید موسیقی ، اسپیکرمانیتورینگ یکی از مهمترین ابزارها در استودیو محسوب میشه و تا جایی که میشه مدل با کیفیت تری تهیه کنین.

اسپیکرهایی که برای استودیو موسیقی استفاده میشه، سایزهای متفاوتی داره که معمولا از سایزی استفاده میشه که قابلیت پخش محدوده مشخصی از فرکانسها رو داشته باشن. این اسپیکرها در محدوده فرکانسهای میانی و فرکانس های بالا قابلیت پخش صدا رو دارن و اگه بخواید فرکانسهای پایین رو به خوبی بشنوید استفاده از ساب ووفر که اسپیکری با وظیفه پخش فرکانسهای پایین هست ، پیشنهاد میشه.

داشتن اسپیکرهای باکیفیت تاثیر مستقیم در نحوه میکس شما خواهد گذاشت چون اسپیکرهای خوب ، جزئیات رو بهتر پخش میکنن و همینطور صدارو با رنگ شدگی کمتر میشنوین. و قرار نیست موسیقی که تولید کردین فقط در استودیوی شما و در اسپیکرهای شما خوب شنیده بشه و مثلا نباید وقتی در اسپیکرهای ماشین موزیکتون رو گوش میدین صدا بم تر باشه. با داشتن اسپیکرهای خوب میشه به صدایی مطلوب که در هر پخش کننده درست شنیده میشه رسید و جلوی وقت کشی رو در میکس دوباره گرفت.

اگه برای خرید ، مارک یا مدلی در نظر ندارین ، بهترین راه برای خرید اسپیکر مانیتورینگ اینه که به فروشگاه ها مراجعه کنین و صدای چندین اسپیکر رو گوش بدین و در نهایت اسپیکری رو تهیه کنین که صدای دلپذیر تری برای شما تولید میکنه و همینطور به بودجه شما هم سازگار باشه. به طور کلی، اسپیکر مانیتورینگ های ۵ اینچ برای استودیو خانگی به اندازه کافی خوب هستن. همینطور بهتره اسپیکرهای اکتیو رو تهیه کنین، چون اگه اسپیکر پَسیو خریداری کنین باید هزینه بیشتری جهت خرید امپلی فایر اسپیکر ، پرداخت کنین.

 

زمانی که اسپیکرهارو تهیه کردین در محل مدنظر قرار بدین و سطح صدارو از پشت اسپیکر با سطح صدایی که برای گوش شما مناسب هست تنظیم کنین. شکل قرارگیری اسپیکرها باید به شکل مثل متساوی الاضلاع با سر شما باشه و زاویه اسپیکرها باید دقیقا به سمت سر شما نشونه گیری بشه که باعث میشه صدایی که میشنوید در بهترین فرم ممکن باشه.

 

کابل هاکابل xls trs

در استودیو کابل های گوناگونی استفاده میشه که بعضی آنالوگ و بعضی دیجیتال هستن. البته ۲ نوع کابل پراستفاده ترین هستن

 

  • کابل XLR 

این نوع کابل به دلیل اینکه برای اکثر میکروفون ها استفاده میشن به کابل میکروفون هم معروف هستن. کابل XLR دارای ۳ سیم بوده که هر کدام به ۳ پین متصل هستن و یک طرف آن نر و طرف دیگه آن ماده هست. این دسته کابل ها جز کابل های بالانس شده هستن.

 

  • کابل 1/4inch

این کابلها برای اتصال سازهایی مثل گیتار الکتریک ، بیس ، کیبورد و … استفاده میشه. همچنین در برخی اتصالات تجهیزات ضبط قابل استفادست. زمانی که باید از این دسته کابلها استفاده کنین پیشنهاد میشه سراغ کابل های TRS برید. TRS = tip, ring, sleeve کابل بالانس شده ست و کابل های بالانس شده سیگنال رو تمیزتر و بهتر جابه جا میکنن. کابل های TS که کابل بالانس نشده هست توانایی انتقال سیگنال تمیز تر رو کمتر دارن.

مردم معمولا زمانی که قصد خرید تجهیزات رو دارن، قیمت کابلها رو توی هزینه ها فراموش میکنن و لحاظ نمیکنن از طرفی کیفیت کابلها با هم فرق داره، اگه دارین یه وسیله با کیفیت و گرون قیمت میخرین، قطعا کابلش هم باید با کیفیت باشه که خوب قیمتش هم از کابل های با کیفیت پایین بالاتر خواهد بود. در کل چیزی حدود ۵ الی ۱۰ درصد از هزینه هارو باید صرف کابل کنین.

 


تجهیزات پیشنهادی دیگر

 

هدفون استودیویی 

 هدفون

بسیاری از آهنگسازها در شرایطی کار میکنن که اتاق ایزوله ندارن. پس واسه اینکه شب زمانی که همه خواب هستن بشه به کار ادامه داد داشتن هدفون خیلی کار ساز خواهد بود. همچنین گوش داد از طریق هدفون به شما کمک میکنه تا ضبط و میکس موزیک رو با دقت بیشتر و فضایی متفاوت تر بررسی کنین و فقط به اسپیکر مانیتورینگ ها اکتفا نکنین. هدفون های استودیویی معمولا دو نوع هستن، پشت بسته و پشت باز.

هدفون پشت بسته انتخابی مناسب برای زمانیه هست که وقتی در حال گوش کردن هستین هیچ صدایی به بیرون نره و فقط خود شما صدارو از هدفون بشنوین که این دسته هدفون ها برای ضبط استفاده میشن.اما هدفون پشت باز، صدا به راحتی از بیرون شنیده میشه و وقتی هدفون روی سر شماست اطرافیان شما به هم میتونن صدا رو بشنون، این دسته هدفون ها برای انجام میکس و مسترینگ کاربردیه.

 

 

پاپ فیلتر

 

 

پاپ فیلتر

که به پاپ شیلد هم معروفه و پت گیر هم تو ایران بهش گفته میشه. این وسیله ، کمک میکنه تا زمانی که خواننده در حال خوندن هست حروفی که گفتنش باعث میشه هوای زیادی از دهان خارج شه (مثل حرف پ) جلوش گرفته بشه و صدا بدون دیستورشن و خرابی ضبط شه. واسه اینکه متوجه بشید چقدر این موضوع تاثیر گذاره کافیه دستتون رو جلوی دهانتون بگیرید و بگید پ. متوجه میشید که هوای زیادی از دهان شما خارج میشه و پاپ فیلتر جلوی این فشار هوا رو به میکروفون میگیره.

 

 

میدی کنترلر

 

میدی کنترلر

تمامی نرم افزارهای DAW معروف دارای سینتی سایزرهای نرم افزاری هستن. این نرم افزارها صدا تولید میکنن. صداهایی مثل سازهای آکوستیک مانند پیانو، گیتار، درام و همینطور انواع صداهای دیجیتالی. تنها با استفاده از موس و کیبورد کامپیوتر میشه از این سینتی سایزرهای نرم افزاری صدا تولید کرد و مثلا پیانو زد. اما برای اینکه کار شما با این دسته صداهای نرم افزاری راحت تر بشه تا بتونین به راحتی نوازندگی کنین استفاده از میدی کنترلر پیشنهاد میشه. این دستگاه مسئول ارسال دیتا Midi هست و وقتی یک کلید رو بر روی آن فشار میدین با ارسال این دیتا صدایی که در سینتی سایزری که در نرم افزار آهنگسازی خود آماده کردین شنیده میشه.

 

 

 

پنل های آکوستیک

ممکنه فضا و یا هزینه کافی برای تهیه پنل های آکوستیک نداشته باشین ولی استفاده از این پنل ها به شما کمک میکنه صدایی سالم تر در محیط استودیو خانگی خودتون داشته باشین. مثلا وقتی به گوشه های اتاق برید، متوجه میشین صداها بم تر شنیده میشن و وقتی به مرکز اتاق بیاین صدا تیز تر و فرکانسهای بالا زننده تر شنیده میشن. برای کاهش و از بین بردن این موضوع باید از پنل های اکوستیک در اتاق استفاده کرد.

 

هارد درایو اکسترنال

داشتن درایو اکسترنال به شما کمک میکنه که رایانه فضای خالی داشته باشه و همینطور بتونین نظم بهتری به فایل هایی که دارین بدین. مخصوصا اگه از لپ تاپ استفاده میکنین داشتن هارد اکسترنال خیلی مهمه. یک هارد اکسترنال ۱ تا ۲ ترابایت با فناوری USB 3 که سرعت بالایی داره و نیازی به آداپتور برق برای راه اندازی نیست، کافیه.

همچنین از این هارد درایو ها میشه برای گرفتن بک آپ از اطلاعات رایانه خودتون استفاده کنین که بسیار مهمه و اگه روزی مشکلی برای سیستم پیش بیاد، اطلاعات و پروژه هایی که دارین، از دست نره و نسخه پشتیبان داشته باشین.