امپلی فایر لامپی مجازی چیست

امپلی فایر لامپی مجازی چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم .

امپلیفایر لامپی مجازی (vva) یک الگوریتم نرم افزاری است که شرکت تولیدی Dimond Cut آنرا برای شبیه سازی صدای مدل های امپلیفایر لامپی طراحی و به فروش رساند.

از امپلیفایر لامپی مجازی برای رنگ دادن به اصوات یک صدای ضبط شده دیجیتالی استفاده می شود. که این کار را با می توان با افزودن Tube Warmth و یا Fat Bass بعلاوه ی هارمونیک های لطیف برای بالابردن کیفیت ضبط های بسیار قدیمی یا خراب شده انجام داد.

الگوریتم های امپلیفایر لامپی مجازی بر اساس  مدار لامپ خلا و غیر خطی های واقعی هستند که به روش های ریاضی، کاربرد های انتقالی سیگنال های بلند لامپ های خلا مختلف و مبدل های خروجی موجود درمدل های امپلیفایررا شبیه سازی میکنند. بخش اعظمی از این اطلاعات به سنجش مدارهای امپلیفایر لامپ خلا واقعی برمیگردد که در اوایل دهه 1990 در شرایط آزمایش متنوعی بدست مهندسان Craig Maier  و Rick Carlson انجام شد. یک امپلیفایر لامپی مجازی، مدل ریاضی مستقیمی ازهمان سیگنالی است که در یک لامپ امپلیفایرالکترونی فیزیکی حرکت میکند. الگوریتم امپلیفایر لامپی مجازی را میتوان در بسته های نرم افزاری Diamond Cut DC8 و DC Forensics8  یافت.  امپلیفایر لامپی مجازی به صورت کابل VST هم به فروش میرسد.

پارامتر های پایه پردازشگر

 

مدل های امپلیفایر لامپی مجازی عموما دارای یک سری پارامتر ها هستند که برای تغییر موارد زیر طراحی شده اند:

تغییر صدا و اعمال ویژگی های طراحی شده برای یک املیفایر

زمان شروع به استفاده

از نظر زمانی، نقطه شروع به کار یک لامپ خلا ( یا همان نقطه تاثیر گذاری" Q”) از نظر مهندسان شرایطی است که معمولا بدست تولید کنندگان امپلیفایر تایین میشود. در کل زمان شروع به کار املپیفایر، تعیین کننده ی مقدار اثر دستگاه درسیگنال ورودی ست و توزیع هارمونیک های داده شده به خروجی امپلیفایر را مشخص میکند. لامپ هایی که با قدرت پردازش بالیی دارند و نزدیکتر به فرکانس Cut off عمل میکنند، هِدروم بیشتری باقی می گذارند. بعضی از امپلیفایر های گیتار برای تولید این نوع از افکت ها طراحی شده اند تا اثر دلنشینی تولید کنند.

 

درایو Drive

این پارامتر، مقدار بلندی صدایی که برای معادل فیزیکی امپلیفایر لامپی مجازی در نظر گرفته شده را تعیین میکند. به هر حال سطح خروجی یک امپلیفایر لامپی مجازی معمولا مستقل از drive پایدار میماند. در مقابل drive مقدار مورد پروسس واقع شدن فرکانس ها را (که میتوان به سیگنال خروجی اعمال کرد) مشخص میکند. به همین شکل drive یک امپلیفایر لامپی مجازی، درجه فرکانس یک مدار امپلیفایر لامپ خلا که در نزدیکی نقطه اعمال در نظر گرفته شده قرار دارد را توصیف میکند. هر چه محل قرارگیری سطح درایو بالاتر باشد، تولید هارمونیک های پایدار عمده هم افزایش میابد که این بدلیل غیر خطی بودن نامتناسب مدار است. در نتیجه اثر امپلیفایر لامپی مجازی با افزایش درایو بیشتر میشود.