تفاوت بین میکس و مسترینگ چیست ؟

برای دانستن تفاوت میکس و مسترینگ ، کافیست بدانیم میکس چیست و چه مراحلی را شامل میشود و همینطور بدانیم مسترینگ چیست و چه زمانی یک آهنگ را مستر میکنند

میکس و مسترینگ ، در واقع دو قسمت مجزا در پروسه تولید موسیقی ست . بعد از مراحل آهنگسازی ، ضبط و تنظیم ، نوبت به مرحله میکس میرسد. و  بعد از اتمام میکس وقت مستر کردن آهنگ است .  بعد از مسترینگ هم مراحل دیگری وجود دارد که مربوط به پخش موسیقی میشود .

کارهایی که در طول میکس انجام میدهیم ، کاملا متفاوت است با کارهایی که در مسترینگ انجام میشود .

در سطح اول موسیقی جهان ، مسئولیت میکس با یک نفر یا یک گروه بوده و مسئولیت مسترینگ با فرد یا گروهی دیگر است .

اما اینجا ما به دنبال فهم معنی میکس و مسترینگ و تفاوت آن با یکدیگر هستیم . یعنی هر دو مرحله را خودمان میخواهیم انجام دهیم و تجهیزاتی که در اختیار داریم ممکن است در حد استودیو خانگی باشد .

در هر صورت باید بدانید میکس و مسترینگ ، مطالب گسترده و پیچیده ای دارد و افراد زیادی را گیج می کند ! پس اگر الان در حال یادگیری هستین ، خوب است بدانید چالش هایی که تا الان  در انجام میکس و مسترینگ روبرو شدید برای تمامی افراد دیگر هم نیز اتفاق می افتد . در حدی که افراد زیادی از ادامه دادن یادگیری میکس و مسترینگ منصرف میشوند

همینطور خوب است بدانید اگر در حال حاظر در حال ضبط و تهیه موسیقی برای پخش بین المللی هستید ، انجام دادن میکس و مسترینگ اصولی ، الزامی است . پس بهتر است این کار توسط کسی که خدمات میکس و مسترینگ دارد انجام شود .

اما اگر به دنبال یادگیری میکس و مسترینگ هستید و زمان مجزایی را برای آن در نظر گرفته اید ، کسب هرچه بیشتر علم و تجربه اهمیت فراوانی دارد .

 

همانطور که در ابتدا گفته شد برای دانستن تفاوت بین میکس و مسترینگ باید معنی هر کدام را به صورت مجزا دانست که در زیر به سادگی توضیح داده شده است :

 

میکس:

میکس موسیقی ، یعنی ترکیب تمام چیزهایی که در پروژه شما وجود دارد . مثل صدای خواننده ، صدای سازها و ... این صداها ممکن است ضبط شده باشند و یا ساز مجازی VST باشند .

ترکیب صداها یعنی برای هر کدام از صدا ، میزان مناسبی از بلندی صدا Level در نظر بگیرید ، صداها را اکولایز کنید و یا کمپرس کنید ، همینطور افکت هایی که به صداهای خام پروژه رنگ میبخشند و ...

همین چند مثال بالا از کارهای مهم میکس است .

میکس ، مثل جور کردن تکه های پازل است . در عین حال که تکه های پازل را باید پیدا کنید ، باید مطمئن شوید همه چیز به درستی به هم متصل شده اند .

در نهایت هم دستی به سر و روی آنچه انجام داده اید ، باید بکشید .

بعد از اتمام میکس ، آهنگ باید حال و هوای خوبی داشته باشد و شنیدن آن باعث خشنود شدن شما شود . یعنی زمانی که موسیقی را میشنوید از همه صداها راضی باشید .

زمانی که به این مرحله رسیدید ، باید از پروژه خروجی بگیرید و تمامی اجزا و لاینهای موسیقی را به یک فایل صوتی تبدیل کنید .

هم اکنون مرحله مسترینگ فرا رسیده است .

 

مسترینگ:

مسترینگ موسیقی ، یعنی بخشیدن شفافیت و درخشش به موسیقی . همینطور حجیم شنیده شدن آن .

بخشیندن شفافیت و درخشش یعنی موسیقی واضح شنیده شود نه کدر و بم یا تیز و گوش خراش .

حجیم شنیده شدن یعنی موسیقی پر و چاق شنیده شود نه لاغر و بدون انرژی .

به طور ساده ، گوش دادن به موزیک بعد از مسترینگ نباید باعث به وجود آمدن حس انفجار در اسپیکرها شود ، به عبارتی سطح صداها با یکدیگر متعادل و در کل آهنگ حس گیرایی داشته باشد .

یکی از بزرگترین تفاوت های مسترینگ با میکس این است که در مسترینگ شما تنها با یک لاین صدا سر و کار دارید ، در صورتی که در میکس با تعداد زیادی از لاین ها روبرو هستید .

مستریگ نسبت به میکس بحثی مبهم و سر بسته تری است ، یعنی مسترینگ پروسه ای ست وابسته ای به علم در این زمینه !

شاید بتوان میکس را با آزمون و خطا به جایی رساند ، اما مسترینگ تحت هیچ شرایطی با آزمون و خطا نتیجه نخواهد داد .

 

به طور کلی

برای انجام میکس نیاز به حرفه ای بودن نیست و از همین الان میتوانید شروع به میکس کردن کنید اما برای مسترینگ بدون شک باید یک حرفه ای باشید .

خوب است بدانید ، میکس و مسترینگ به طرز باور نکردنی بهم متصل هستند . یعنی اگر استاد مسترینگ باشید ، و کسی برای شما پروژه غیر حرفه ای میکس شده برای مسترینگ ارسال کند ، قطعا با مشکل روبرو خواهید شد و نمیتوانید دقیقا آنچیزی که برای مسترینگ در نظر دارید پیاده کنید . و تنها راه آن تصحیح میکس است .

پس در هر صورت میکس هم باید حرفه ای انجام شود تا در مرحله بعدی یعنی مسترینگ همه چیز به خوبی پیش برود و پازل شما تکمیل شود .

هم اکنون پلاگین و نرم افزارهای متعددی وجود دارد که انجام میکس و مسترینگ را در استودیو خانگی راحت تر کرده است . به همین دلیل است که بسیاری از آهنگسازان پروژه های خود را در خانه میکس و مسترینگ میکنند . هر چند کیفیت خروجی که توسط مهندس صدا و در استودیو تجاری انجام شده به مراتب بالاتر از میکس و مسترینگی که آهنگساز و در استودیو خانگی خود انجام داده است .

 

در هر صورت با ممارست و پشت کار میتوان هنر میکس و علم مسترینگ را آموخت .

 

 

آموزش ویدیویی میکس و مسترینگ

آموزش ویدیویی میکس و مسترینگ