پلاگین ریورب چیست

ریورب Reverb ، از حیث ایجاد حس فاصله و جدایی بین عناصر موسیقی ، دارای اهمیت است. و البته برای ایجاد زرق و برق در موسیقی مدرن صنعتی بسیار کاربردی ست.  

به طور ساده ، استفاده ی اشتباه از ریورب ، نمایانگر میکس غیر حرفه ای است. قطعا بسیار محتمل است که بسیاری از ما، با استفاده ی محافظه کارانه از ریورب ، موسیقی خود را تخریب کنیم که نتیجه ی آن عدم کاربرد واقعی ریورب است. و همچنین اگر از ریورب آزادانه استفاده کنیم، روی تمام ریزه کاری های میکس، لکه می اندازد.  

در ادامه ۶ نکته ی مهم برای رهایی از این مشکلات و استفاده ی موثر تر از ریورب را به شما ارائه می کنیم :  

 

  • ریورب های طولانی و کوتاه  

یک راه کلی، این است که در میکس های شلوغ از ریورب های کوتاه استفاده کنید. و به طبع در میکس هایی که فضای خالی بیشتری دارند، از ریورب های طولانی تر استفاده کنید. برای پیدا کردن پریست Preset مناسب، می توانید از اسامی آنها کمک بگیرید. برای مثال برای ریورب کوتاه از اسم Short Hall و برای ریورب های بلند تر Hall و Chambers استفاده کنید.  

  • پری دیلی Pre Delay

پری دیلی یکی از قدرتمند ترین ویژگی های پلاگین های ریورب است. که با تنظیم آن ، به شما این امکان را می دهد که میزان معینی از فرکانس های پروسس نشده را قبل از این که تحت تاثیر ریورب قرار بگیرند، داشته باشید. این کار بیشتر برای شفاف نگه داشتن اتک Attack در وکال مورد کاربرد است.   

  • ریورب سه بعدی 3D Reverb

برای داشتن ریورب دارای بُعد و فضایی غنی تر ، باید از چند ریورب با هم استفاده کنید. برای مثال با استفاده از سه عدد ریورب، می توانید فضاسازی خوبی بسازید.  

برای شروع ، ابتدا ریوربی همانند اتاق کوچک پیدا کنید که کمی فضا اطراف منبع صدا ایجاد کند. و سپس ریورب Plate بگذارید و آن را با ترفند هایی میکس و مخلوط کنید. و سومین پلاگین ریورب را یک ریورب طولانی با اتاق بزرگ قرار دهید تا برایش سقفی تعبیه کنید. به خاطر داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید. چطور می توان تشخیص داد ؟ در ادامه بخوانید…  

  • چه میزان ریورب ؟

البته که میزان استفاده از ریورب ، بحث سلیقه است. مسلما اگر ریورب در موسیقی تان باید نقشی بارز داشته باشد، از آن به کرّات استفاده خواهید کرد. در غیر این صورت اگر از ریورب نا به جا استفاده شود، فضایی غیر طبیعی به وجود می آورد. به یاد داشته باشید که اندکی ریورب، مکفی ست. برای بدست آوردن میزان طبیعی و مکفی ریورب، کافی ست صدای مورد نظر را سولو Solo پخش کنید، ریورب را قرار داده، آهسته میزان آن را بالا ببرید تا اینکه بتوانید نتیجه را بشنوید. پس از آن ، میزان ریورب رابسیار اندک کاهش دهید، تا جایی که احساس کنید فقط میزان کمی بیشتر به ریورب نیاز دارید. آن میزان ممکن است مقداری مناسب برای ریورب باشد. صد البته که بسته به سلیقه، سبک و هدف شما ، ممکن است مقدار ریورب متفاوت باشد.  

  • فیلتر های پس High Pass

خوش بختانه برای همه ی ما مفید بودن فیلتر های لو پس Low Pass و های پس High Pass ، امر بدیهی ست. که با استفاده ی آن ها در میکس، فرکانس های مضر را از صدا بر میداریم. این امر در استفاده از ریورب هم کاربردی ست. به گونه ای که انتهای فرکانس های Low را ببندیم.  

  • شفاف سازی با ریورب

ریورب می تواند برای شفاف سازی نیز بسیار کاربردی باشد. به خصوص برای وکال (صدای خواننده). البته این کار برای زمانی ست که تشخیص می دهید که شفاف سازی وکال با EQ کار را خراب می کند. در این صورت ریورب به داد شما می رسد. بدین گونه که ابتدا حوزه ی فعالیت فرکانس های وکال را شناسایی کنید، سپس روی آن بازه ی فرکانسی ریورب می گذارید.