هدروم چیست

هدروم Headroom یکی از مهمترین مباحثی ست که باید در میکس به آن توجه داشت . اگر در میکس پروژه فضای هدروم به اندازه ی کافی در نظر گرفته نشود ، پروسه ی مسترینگ دچار مشکل خواهد شد .

هدروم چیست و در میکس چه اهمیتی دارد ؟

در عصر دیجیتال امروزه ، شاهد اشتباهاتی رایج در میکس هستیم. و قسمت قابل توجهی از این مشکل ها از آنجا شروع می شوند که تولید کنندگان موسیقی ، خواهان بلند بودن هرچه بیشتر صدای موسیقی خود هستند. بعد از اتمام میکس ، پروژه برای مسترینگ به یک مهندس مسترینگ سپرده می شود. اما اغلب شاهد عدم درک کافی تولید کنندگان ، از مبحث هِدروم Headroom هستیم.

 

در صدای دیجیتال ، بیشترین میزان صدایی که می توانیم بدون خرابی (Distortion) داشته باشیم ، 0 db (صفر دسیبل ) است. و هرچیزی بالاتر از 0db به اصطلاح کلیپ (Clip) می شود. یعنی صدا خراب شده و کیفیت آن کاهش می یابد. کلیپ شدن صدا، اتفاق بسیار بدی ست که در هر مرحله ای از کار باید از آن دوری کنیم. به همین خاطر است که وقتی صدا از 0db بالا تر می رود ، روی میکسر خود رنگ قرمز می بینید.

 

کلیپ شدن ، همه جا بد است !

در میکس ، پیک صدا (Peak Level) ، بالاترین حدی ست که سیگنال ها به آن می رسند. ممکن است در یک میکس به خوبی مراقب باشید که صدا از 0db عبور نکند و آن را کاملا زیر صفر نگه دارید. اما این هم درست نیست و در مراحل مسترینگ مشکلات زیادی به وجود می آورد. 

حتی اگر صداها کلیپ نمی شوند ، اگر میزان صدا روی 0db باشد هم، مقدار سیگنال ها خیلی بالاست.

وقتی دارید یک موسیقی را برای مسترینگ آماده می کنید، نباید میزان نهایی فرکانس ها روی 0dB باشند. زیرا پروسه ی مسترینگ تغییرات گوناگونی روی داینامیک رنج ایجاد میکند و در حقیقت باید مقداری فضا بین پیک صدا و 0dB برای پروسه  مسترینگ باقی باشد. به این فضا ، هدروم Headroom می گویند.

اغلب مهندسین صدا، چیزی حدود بین 3dB الی 6dB هِدروم نیاز دارند. پس مقدار نهایی میکس شما باید -3dB باشد. این کار باعث می شود برای پروسه ی مسترینگ فضا مناسب وجود داشته باشد.