میکس مونو چیست و چه فوایدی دارد ؟

میکس به صورت مونو یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به صدایی شفاف و کاملا مشخص در موسیقی ست. با این حال ، ممکن است سر گیجه آور باشد تا معنی واقعی میکس مونو را متوجه شد.

به زودی خواهید خواند ، میکس به صورت مونو مزایای مهمی دارد. اما برای درک آن ، ابتدا باید بدانید که تفاوت آن با میکس به صورت استریو چیست.

Mono vs. Stereo

بیایید با معنای مونو در تولید موسیقی شروع کنیم. Mono به سیگنالهای صوتی منفرد گفته می شود ، مانند ضبط صدای خواننده با یک میکروفون.

با افزودن میکروفون دوم به یک کانال جداگانه برای ضبط همان صدا ، اکنون در حال ضبط استریو هستید.

درک این اطلاعات خیلی دشوار نیست ، اما وقتی در مورد مونو در استریو برای میکس کردن صحبت می کنیم موضوع پیچیده تر می شود.

وقتی سیگنالهای مونو را به DAW (نرم افزارهای آهنگسازی) ضبط یا وارد می کنید ، سیگنال معمولاً ۵۰ ۵۰ بین بلندگوهای چپ و راست شنونده تقسیم می شود. وقتی سیگنال های چپ و راست از هر لحاظ با یکدیگر متفاوت باشند ، صدا به صورت استریو در می آید.

 

میکس مونو چیست ؟

میکس به صورت مونو فقط تنظیم لایه های صوتی در آهنگ شما نیست ، اگرچه می تواند همین باشد. بدون شک بهترین راه برای شروع فرایند میکس به صورت مونو ،  گوش دادن پروژه در حال میکس به صورت مونو است.

در حقیقت ، برخی از تولیدکنندگان در بیشتر مراحل کار سطح صدا Level را به صورت مونو میکس می کنند. این به این دلیل است که میکس به صورت مونو علاوه بر داشتن وضوح بیشتر هنگام گوش دادن ، به شما توانایی گرفتن اشتباهات در میکس را نیز می دهد.

به عنوان مثال ، میکس به صورت مونو می تواند به شما کمک کند هم فاز شدن موج های صدا و حذف یکدیگر را تشخیص دهید.

میکس کردن از ابتدا تا انتها به صورت مونو ممکن است برای هر تولید کننده ای مفید نباشد. اما ماندن در میکس مونو به اندازه کافی برای ایجاد پایه ای محکم در میکس شما ایده خوبی است.

 

چرا میکس مونو همه چیز را آسان تر می کند؟

چرا وقتی میشود با پلاگین ها میکس را بازتر و شکل استریو آن را تقویت کرد wide که نتیجه ها صدایی خاص تر است ، چرا باید به دنبال میکس مونو بود؟

بزرگتر شدن ، بیشتر شدن ، باز تر شدن لزوماً بهتر نیست ، مخصوصاً وقتی صحبت از تولید موسیقی می شود. باور کنید یا نکنید ، گاهی اوقات با گسترده شدن آهنگهای خود به صورت استریو ، صدای آنها بسیار نازک می شود.

علاوه بر ایجاد وضوح در میکس شما ، میکس به صورت مونو مزایای بزرگ دیگری نیز دارد:

 

  • سازگاری مونو را تضمین می کند

بیایید با یکی از مهمترین دلایل اینکه چرا میکس کردن به صورت مونو یک ایده خوب است شروع کنیم. موسیقی شما همیشه به صورت استریو توسط شنونده ها شنیده نمی شود . اگر به صورت استریو میکس کنید ، ریسک ایجاد خطا در شنیده شدن موسیقی در حالت مونو توسط شنوندگان خود را دارید.

این بدین معناست که اطلاعات صوتی مهمی از آنچه شنوندگان در پخش کننده های مونو می شنوند ، حذف می شود. برخی از باشگاه ها و مکان ها نیز از تجهیزات مناسب برای پخش آهنگ های استریو برخوردار نیستند.

همچنین اغلب اسپیکرهای تلفن همراه و رادیو موج FM موسیقی را به صورت مونو پخش میکنند.

 

  • به شما اجازه می دهد بدون حواس پرتی روی دامنه های فرکانسی تمرکز کنید

میکس کردن به صورت استریو باعث حواس پرتی می شود ، به ویژه هنگامی که صحبت از EQ لاین های شما می شود. سعی در وسعت بخشیدن و رنگ آمیزی میکس خود با افکت ها و پلاگین های استریو وسوسه انگیز است ، اما شکل دادن به آن بصورت مونو در ابتدا ایده بسیار بهتری است.

 

  • قضاوت در مورد حجم نسبی را آسان تر می کند

اگر میکس شما دارای مشکلات از لحاظ حجم صدا Volume باشد ، کار شما به عنوان تهیه کننده بسیار دشوارتر خواهد بود. هنگامی که قسمتهای مهم میکس توسط صداهای بلندتر و کم اهمیت غرق می شوند ، کل آهنگ صدمه میبیند.

میکس کردن به صورت مونو تنظیم سطح صدا را تا حد ممکن آسان می کند.

فکر کنید چیزی را از ابتدا خودتان میخواهید شکل دهید ، تا اینکه چیزی از قبل شکل گرفته و هم اکنون میخواهید تغییرش دهید. قطعا اگر از ابتدا خودتان شکل دهید ، زمان کمتری سپری میکنید.

 

  • به جلوگیری از ماسک شدن صداها روی یکدیگر میپردازد

وقتی صداها در میکس شما برای فضا می جنگند ، روش میکس مونو به شما کمک می کند تا با تنظیم فرکانس ها آنها را به درستی شکل دهید.

میکس کردن به صورت استریو باعث میشود صداها درون هم ادقام شوند و هر صدا ماسکی بر روی صدایی دیگر شود که در نهایت می تواند منجر به میکسی کثیف و گل آلود شود. اما میکس به صورت مونو با اینکه کار بیشتری را می طلبد ، اما نتیجه خوبی دارد.

 

پنینگ Panning پس از میکس کردن به صورت مونو

پس از میکس کردن به صورت مونو ، احتمالاً متوجه خواهید شد که پن کردن عمق و انرژی زیادی به ترکیب شما می بخشد. به این دلیل است که شفافیت حاصل از میکس مونو ، پایه محکمی برای کار شما ایجاد می کند.

 

در نهایت باید توجه داشت میکس به صورت مونو برای هر کسی نیست ، و اگر متریال موسیقی شما قوی نباشند هیچ جادویی در میکس به خوب شنیده شدن موسیقی شما کمک نخواهد کرد