هشت نکته در میکس گیتار

یادگیری میکس گیتار ، بی انتهاست. به خصوص اگر همزمان با مهندس صدا ، گیتاریست هم باشید. گیتاریست ها عاشق این هستند که صدای گیتار در موسیقی ، بسیار عالی ، بلند و به رقابت با صدای های دیگر بپردازد. در ادامه به بررسی چند تکنیک در میکس گیتار می پردازیم.

     ۱. فیلتر کردن Low end (فرکانس های زیر ۲۰ هرتز)

فرکانس های اصلی و شخصیت ساز صدای گیتار ، در محدوده ی میانی Middle قرار دارند. و فرکانس های پایین (زیر ۲۰ هزتز) ممکن است در میکس با فرکانس های گیتار بیس Bass ، تداخل ایجاد کنند و باعث کدر شدن میکس شوند.  یکی از تکنیک های برطرف کردن این مشکل ، استفاده از فیلتر لو کات یا های پس Low Cut - High Pass می باشد. این کار را ابتدا در حالت سولو Solo روی گیتار انجام دهید و سپس در کل موسیقی بشنوید و تداخل آن را با گیتار بیس یا بیس موزیک ، بررسی کنید. گاهی نیاز است برای خوب شنیده شدن یک لاین ، طوری میکس کنیم که در حالت سولو دلپذیر نباشد.

 

     ۲.  اضافه کردن ماژول MODULATION برای ایجاد عمق

افکت های ماژول Modulation مانند کورس Chorus و فلنگر Flanger ، می توانند شخصیت جالبی به گیتار بدهند. پس می توانید به استفاده از این افکت ها ، عمق و جذابیت بیشتری به صدای گیتار خود اضافه کنید.

 

     ۳. استفاده از استریو دیلی Stereo delay

استفاده از یک پلاگین استریو دیلی Stereo Delay ، می تواند صدای گیتار را گسترده جلوه دهد. با استفاده از ۱۰۰ میلی ثانیه پری دیلی Pre Delay ، و ۱ ضریب تکرار ، می توانید دیلی زیبا و ساده ای داشته باشید که در میکس خوب جلوه کند.

 

     ۴. استفاده از ریورب و پن reverb and panning

صدای گیتار را به یک لاین مونو ارسال کنید و روی آن یک ریورب مناسب قرار دهید و خروجی آن را به یک سمت پن Pan کنید. در این صورت حس فضا و عمق ایجاد می شود، بدون اینکه صدای گیتار در ریورب غرق شود.

 

     ۵. شخصیت دادن به صدای گیتار

هر گیتاری صدایی خاص و منحصر به فرد دارد که صدای آن گیتار را خاص و گیرا کرده. در آنالیزگر یک پلاگین EQ  حوزه ی فعالیت شخصیت صدای گیتار را پیدا کنید ، و سپس آن صدا را مقداری تقویت و شفاف کنید.

 

     ۶. محدود کردن دیسورشن Distortion

به خاطر داشته باشید که استفاده از پلاگین های دیسورشن Distortion را در میکس ، محدود و کنترل کنید. زیرا استفاده ی بیش از حد ازین افکت ، ممکن است باعث آسیب به شفافیت میکس گردد. انتخاب اشتباه دیسورشن ، میکس گیتار را خراب می کند. دیسورشن برای صدای گیتار ، باید به اندازه و شفاف باشد و باعث ایجاد کثیفی در صدا نشود.

 

     ۷. فیلتر کردن high end (فرکانس های بالای ۲۰ هزار هرتز)

درست مانند فیلتر کردن فرکانس های زیر ۲۰ هرتز یا Low End ، فرکانس های بالای ۲۰ هزار هزتز یا همان High End نیز نیاز به فیلتر شدن دارند. اگرچه این کار بستگی به جنس صدای گیتار نیز دارد، اما معمولا نیاز است که مقداری از فرکانس های مزاحم را حذف کنیم. برای این کار از ایجاد فیلتر های کات یا لو پس High Cut - Low Pass استفاده میکنیم. صدای گیتار صدایی ست که فرکانس های آن در محدوده ی میانی فعال هستند. پس مطلقا از حذف این فرکانس ها خودداری کنید.

 

     ۸. ایجاد فضا برای صداهای دیگر

صدای گیتار را پن Panning کنید تا در وسط میکس (میکس سه بعدی) ننشیند و فضای ساز ها و یا وکال را بی اختیار اشغال نکند. ، یا اینکه به صورت دستی در جاهایی که نیاز می بینید ، برخی فرکانس هایی که تداخل دارند را کاهش دهید. حتی الامکان فرکانس هایی که با صداهای اصلی تر متداخل محسوب می شوند را کاهش دهید تا از ازدحام فرکانس ها در میکس جلوگیری کنید.