سینتی سایزر چیست

 

سینتی سایزر(مخفف : سینت) یک آلت موسیقی الکترونیکی است که سیگنال هایی الکترونیک تولید میکند که بوسیله ی امپلیفایر های آن ساز موسیقی، اسپیکر و هدفون ها به صدا تبدیل میشوند. سینتی سایزر ها ممکن است صدای ساز هایی مثل پیانو، ارگ هاموند، فلوت و صدای آواز، صداهای طبیعی مثل امواج اقیانوس و... و یا طنین های الکترونیکی جدیدی را تقلید کنند.

آنها معمولا با یک کیبورد موزیکال نواخته میشوند ولی میتوانند با دستگاه های متنوع دیگری کنترل شوند که شامل سیکوئنسر های موسیقی، کنترلر های موسیقی، ساز های زهی دو دسته ای،سینتی سایزر های گیتار، کنترل کننده های باد و درام الکترونیکی شود. سینتی سایزر هایی که کنترلر داخلی ندارند معمولا ماژول های صدا نامیده میشوند و بوسیله ی یو اس بیUSB، میدی MIDI و یا سی وی گیت با استفاده از دستگاه کنترلر ، معمولا کیبورد می دی یا کنترلر های دیگر کنترل میشوند. سینتی سایزر ها از روش های مختلفی برای تولید سیگنال های الکترونیکی (صدا) استفاده میکنند. سینتی ساز کاهشی، سینتی ساز افزودنی، سینتی ساز شکل موج، سینتی ساز ماژولیشن فرکانس، سینتی ساز دیستورشن فاز، سینتی ساز مدل فیزیکی و سینتی ساز بر اساس الگو، از محبوبترین تکنیک های سینتی ساز شکل موج میباشند. انواعی از روشهای سینتی ساز که کمتر معمول هستند شامل سینتی ساز ساب هارمونیک که یک نوع سینتی ساز افزایشی بوسیله ی ساب هارمونیک ها است و سینتی ساز دانه ای میشود. (نوعی سینتی ساز از روی الگو که بر اساس ذرات صدا است و معمولا باعث بوجود آمدن گریز صدا یا ساند کلاود ها میشود).

 

سینتی سایزر به یکی از مهمترین الات موسیقی در این صنعت تبدیل شده است.انواع سینتی سایزر:

  • سینتی سایزر آنالوگ
  • سینتی سایزر ماژول
  • سینتی سایزر دیجیتال
  • سینتی سایزر نرم افزاری
  • سینتی سایزر آنالوگ مجازی
  • سینتی سایزر صدا

 

سینتی سایزر افزایشی صدا هارا با افزودن اشکال موج به هم، صدایی بصورت صوت مرکب تولید می کند. صدای سازها با تطبیق دادن ساختار فرعی صداهای طبیعی آنها شبیه سازی میشوند. نمونه های اولیه ی آنالوگ از سینتی سایزر های افزودنی، تله هارمونیوم، ارگ هاموند و کلاویه های هماهنگ هستن.

سینتی سایزر کاهشی بر پایه ی فیلتر کردن شکل های موجی میباشد که از نظر هارمونیک قوی هستند و با سینتی سایزر های اولیه مثل سینتی سایزر موگ Moog اجرا میشوند. سینتی سایزر های کاهشی بوسیله ی یک مولد سیگنال به صداهای ساز نزدیک میشوند که همراه با یک فیلتر، امواج دندانه ای شکل، امواج مربعی شکل و… تولید میکنند. ترکیب جهت یابی های ساده ی نوسان صدا(مانند ماژولیشن با پهنای ریتم و هماهنگی نوسانات) به همراه فیلتر لو پس Low Pass، مسئول صدای"سینتی سایزر کلاسیک "میباشد که معمولا به "سینتی سایز آنالوگ" وابسته است.

سینتی سایز اف ام (سنتی سایز ماژولیشن فرکانس) فرایندی است که معمولا با حداقل دو مولد سیگنال در ارتباط است تا یک صدا را تولید و یا پیرایش کند (نوسان ساز های امواج سینوسی که معمولا با عنوان "اپراتور"در سینتی سایزر های مخصوص اف ام شناخنه میشوند.) معمولا این عمل با  تولید آنالوگ یا دیجیتال سیگنالی که آهنگ و ویژگی های تقویت شده ی یک سیگنال حامل بیس را میزان میکند انجام میشود. سینتی سایز اف ام بطور مخصوص در صدا های فلزی مثل ماژول رینگ یا طنین هایی شبیه به ناقوس، سنج یا دیگر صداهای ضربی با اهمیت میباشد.

سینتی سایز دیستورت فاز روشی است که بر روی سینتی سایزر های کاسیو سی زد Casio CZ اجرا میشود. این سینتی سایزر با دارا بودن انواع زیادی از شکل موج های دیجیتال که بسیار پیچیده تر از امواج مربعی، سینوسی و دندانه ای اند، جایگزین شکل موج های آنالوگ سنتی می سازد. این شکل موج، بسمت یک فیلتر دیجیتال و امپلیفایر دیجیتال هدایت میشود که هرکدام بوسیله ی یک پوشش 8 مرحله ای اصلاح میشوند. صدا بعدا میتواند از لحاظ صدای زنگی یا نویز اصلاح شود.

سینتی سایز مدل سازی فیزیکی، سینتی سایز صدا با استفاده از معادلات متعدد و الگوریتم هایی برای شبیه سازی هرکدام از ویژگی های صوتی یک ساز است که با هارمونیک هایی که خود، آهنگ صدا را میسازند شروع میشود و سپس صدای رزوناتور، بدنه ی ساز و... اضافه میشوند تا جایی که صدا تقریبا بصورت واقعی به صدای ساز مورد نظر نزدیک شود. وقتی پارامتر های آغازی متعددی در شبیه سازی فیزیکی اعمال میشوند، صدای شبیه سازی شده تولید میشود.

سینتی سایزر سمپل محور، شامل ضبط دیجیتالی تکه کوتاهی از صدای ساز واقعی یا منبع صدایی دیگر و بازپخش آن با سرعت های متفاوت برای تولید گام های مختلف میباشد. یک نمونه ممکن است به یکباره پخش شود که معمولا برای صدای ضربی یا صداهای کوتاه استفاده میشود، یا ممکن است لوپ شده باشد که اجازه میدهد تن ادامه دار شود یا تا زمانی که نت وجود دارد، تکرار میشود.

 

اجزا 

سینتی سایزر، صدا را با روش های آنالوگ و دیجیتال مختلفی تولید میکند. سینتی سایزر های اولیه دارای سخت افزار های آنالوگ بودند اما بسیاری از سینتی سایزر های مدرن از ترکیبی از نرم افزار دی اس پی و سخت افزار و یا کاملا بر پایه ی نرم افزار هستند. سینتی سایزر های دیجیتال معمولا از طرح های آنالوگ کلاسیک تقلید میکنند. صدا با اپراتور، بوسیله ی مدارها یا مراحل مجازی  قابل کنترل است که ممکن است شامل موارد زیر شود:

نوسان ساز های الکترونیک : تولید صدای خام با طنین هایی که به شکل امواج تولید شده بستگی دارند. ممکن است نوسان ساز های کنترل شده با ولتاژ و نوسان ساز های  دیجیتالی استفاده شوند. صدای مدل های سینتی سایز افزودنی هارمونیک مستقیما از امواج سینوسی خالص میاید، چیزی شبیه به رفتار یک ارگ درحالی که سینتی سایز های ماژول فرکانس و دیستورشن فاز از یک نوسان برای میزان کردن هم استفاده میکنند. سینتی سایز کاهشی به فیلتر یک شکل موج نوسانی که از لحاظ هارمونیک غنی است بستگی دارد. سینتی سایزر براساس الگو و ذره ای از یک یا چند صدای ضبط شده بجای یک نوسان ساز استفاده میکنند.

نوسان ساز فرکانس پایین LFO : نوسان سازی با فرکانس قابل تنظیم است که میتوان از آن برای نوسان کردن ریتمیک صدا استفاده کرد، مثلا برای ساختن ترمولو (ارتعاش) و ویبراتو یا برای کنترل فرکانس عمل یک فیلتر. LFO ها در بیشتر انواع سینتی سایز استفاده میشوند. 

فیلتر کنترل شده با ولتاژ VCF : شکل صدای تولید شده با نوسان ساز در حوزه ی فرکانس اغلب تحت کنترل یک پوشش یا LFO هستند. که در سینتی سایز کاهشی مهم هستند.

پوشش های ADSR- ماژولیشن های پوششی را فراهم میکنند تا به ولوم یا محتوی هارمونیک نت تولید شده در حوزه زمانی یکسان با پارامتر های اصلی مانند زمان حمله Attack ، زمان حفظ Decay ، زمان افول Sustain و زمان رهاسازی Release ، "شکل" بدهد. به این پارامتر ها به اختصار ADSR گفته می شود که در بیشتر انواع سینتی سایز استفاده میشوند. کنترل ADSR با مولد های پوششی فراهم میشوند.

امپلیفایر های کنترل شده با ولتاژ VCA : بعد از اینکه سیگنال تولید شده از یک یا (ترکیبی از چند) VCO بوسیله ی فیلتر ها و  LFO ها تعریف شده و شکل موجی آنها بوسیله یک مولد پوششی ADSR طراحی میشود، سپس بسمت یک یا چند امپلیفایر کنترل شده با ولتاژ VCA حرکت میکند. VCA یک پری امپلیفایر است که سیگنال الکترونیکی را قبل از فرستادن آن به یک امپلیفایر خارجی یا داخلی تقویت میکند. همینطور بعنوان وسیله ای برای کنترل قدرت (ولوم) آن بوسیله ی یک ضعیف کننده است. کنترل ولتاژی که از مولد پوششی ،LFO ، کیبورد یا منبع دیگری میاید روی مقدار قدرت یک وی سی ای تاثیر میگذارد.

تاثیرات دیگر فرآیند صدا مثل ماژول های رینگ هم ممکن است درگیر باشند.

 

فیلتر

فیلتر های الکترونیک بخصوص در سینتی سایز کاهشی اهمیت بالایی دارند. آنها برای گذر از محدوده های فرکانس تضعیف نشده طراحی شده اند در حالی که بشکل قابل توجهی باعث ضعیف شدن بقیه میشوند. فیلتر لو پس Low Pass بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، اما فیلتر های باند پس Band Pass، باند ریجکت Band Reject و های پس High Pass هم گاهی اوقات استفاده میشوند. فیلتر ممکن است با یک پوشش ADSR ثانویه کنترل شود. یک پارامتر فیلتر ماژولیشن روی بسیاری از سینتی سایزر ها بهمراه پوشش های فیلتری مشخص میکند که یک پوشش تا چه حد روی فیلتر تاثیر میگذارد. اگر کاملا پایین آورده شود فیلتر صدایی ساده بدون پوشش تولید میکند. وقتی بالا برده شود پوشش بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و محدوده حداقل و حداکثر فیلتر را گسترش میدهد.

 

پوشش اتک ، دیکی ، ساستین ، ریلیز ADSR

  • اتک Attack : به عنوان زمان حمله، زمانی که برای شروع اولیه از صفر تا نقطه حداکثر طول میکشد و از وقتی دکمه فشرده شود آغاز میشود.
  • دیکی Decay : به عنوان زمان افول، زمانی که طول میکشد تا افت پسین از سطح حمله تا سطح حفظ شدن اتفاق بیفتد.
  • ساستین Sustain : به عنوان سطح حفظ، سطحی است در توالی اصلی مدت صدا تا زمانی که کلید آزاد شود.
  • ریلیز Release : به عنوان زمان رها سازی، زمانی است که سطح بعد از رها شدن کلید از مرحله ساستین تا نقطه صفر افت میکند.

 

وقتی یک ساز موسیقی آکوستیک صدا تولید میکند، بلندی محتوی طیفی صدا در طول زمان تغییر میکند طوری که در ساز های مختلف متفاوت میباشد. اتک و دیکی یک صدا تاثیر بسیاری روی ویژگی های صوتی ساز دارد.

تکنیک های سینتی سایز صدا اغلب یک مولد پوششی را بکار میگیرد که پارامتر های صدا را در هر لحظه در کل مدت کنترل میکند. بیشتر اوغات یک پوشش ADSR است که در کنترل دامنه ی موج ، فرکانس فیلتر و... بکار میرود.

پوشش ممکن است یک مدار گسسته یا ماژول باشد و یا در نرم افزار اجرا شده باشد. طرح یک پوشش ADSR با استفاده از چهار پارامتر مشخص میشود.

بعضی از ساز های موسیقی الکترونیک میتوانند پوشش ADSR را برگردانند و رفتار ADSR عادی را برعکس کنند. در طول فاز، اتک پارامتر صدای ماژول از بیشینه ی قدرت به صفر افت میکند بعد در طول، فاز افت به مقدار مشخص شده بوسیله ی پارامتر ساستین میرسد. بعد از رها شدن کلید پارامتر صدا از امپلیتود ساستین تا بیشترین حد خود افزایش پیدا میکند.

 

LFO

یک نوسان ساز با فرکانس پایین LFO یک سیگنال الکترونیکی تولید میکند که معمولا زیر 20 هرتز میباشد. سیگنال هایLFO  یک سیگنال یا موج زمانبندی شده تولید میکنند که اغلب در ویبراتو و ترمولو و افکت های دیگر استفاده میشود. در ژانر های بخصوصی از موسیقی سیگنال  LFO میتواند فرکانس قطع یک  VCF را برای ساختن یک صدای WA WA ریتمیک یا افکت “داب استپ وابل پس” کنترل کند.

 

 آرپژ Arpeggiator 

آرپژ Arp یک ویژگی در بسیاری از سینتی سایزر هاست که بصورت اتوماتیک به توالی از نت هایی که براساس یک کورد ورودی هستند وارد میشود و به این صورت باعث بوجود آمدن یک آرپژ میشود. یک آرپژ ممکن است کنترل هایی برای سرعت، محدوده و ترتیبی که نت ها نواخته میشوند (بالارونده، پایین رونده یا بدون ترتیب) داشته باشد. 

 

پتچ Patch

پتچ Patch در سینتی سایزر ( که بعضی تولید کنندگان عنوان برنامه را انتخاب کرده اند) یک تنظیم صدا می باشد. سینتی سایزر های ماژول از کابل های"کابل پتچ" برای وصل کردن ماژول های مختلف صدا به یکدیگر استفاده میکردند. از آن جایی که این ماشین ها هیچ مموری ای برای ذخیره ی ستینگ ها نداشتند موسیقیدان ها محل کابل های پتچ و گره ها را روی یک برگه ی پتچ یادداشت میکردند که این برگه پتچ معمولا نموداری از سینتی سایزر را نشان میداد. از آن زمان یک تنظیم صدای کلی برای همه ی انواع سینتی سایزر با عنوان پتچ شناخته میشد.