چطور گام موسیقی را پیدا کنیم

یاد گیری این که یک ترانه یا قطعه موسیقی روی چه گامی است قابل درک و دستیابی است. شناخت گام باعث میشود تا بتوانید بگونه ای گام را تغیر بدهید تا صدایتان با موسیقی هماهنگ باشد، همچنین تجربه ساخت اثری متفاوت از موسیقی (کاور یا باز خوانی یک آهنگ) را به شما میدهد.

برای فهمیدن گام یک ترانه یا قطعه موسیقی لازم است که چند موضوع پایه را در تئوری موسیقی بدانید.

پیانو ساده ترین وسیله برای درک مثال و یاد گیری در هنگام آموزش است.

 

 

۱. پرده و نیم پرده

پرده و نیم پرده هردو فاصله بین یک نوت تا نوت بعدی آن است، زیر بنای یک ساختار موسیقی.

ساختار(وزن موسیقی) مجموعه ای از نوت هاست که این مجموعه اکتاو را تشکیل میدهد و هر اکتاو متشکل از هشت نوت هست (اکتاو در تین به معنای "هشت حرفی" ست)

برای مثال ساختار ماژو در گام C به این صورت است C D E F G A B C .

پایین ترین نوت پایه یا کلید نام دارد.

بیایید کلید های سیاه روی پیانو را به عنوان پله در نظر بگیریم که بعد از نوت قبل از خود می آیند و فاصله بین کلید سفید و سیاه نیم پرده باشد.

با این حساب فاصله C و B یک نیم پرده است چون هیچ کلید سیاهی بین اونها نیست.

فاصله D تا C یک پرده است چون در بین آنها یک کلید سیاه قرار دارد

کلید سیاه روی پیانو میتواند بعنوان C با یا D پایین شناخته بشه.

روی ساختارC ماژور نیم پرده ها بین دو نوت B تا C و E تا F است و بقیه نوت ها یک پرده فاصله دارند زیرا ساختار Cماژور شامل # (با ) و یا ♭ (پایین) ندارد

 

۲. ساختار ماژور

ساختار ماژور همان ساختار پرده (1) و نیم پرده ( 1⁄2 ) را دارد:

1⁄2–1–1–1–1⁄2–1–1

با این حساب ساختار Cماژور میشود:

C D E F G AB C

شما میتوانید ساختار ماژور را با تغییر نوت آغازین که نوت پایه ( تونیک نوت ) نام دارد با همین الگو اجرا کنید

 

۳. ساختار مینور

ساختار مینور کمی پیچیده تر از ماژور است و میتواند ساختار متفاوتی داشته باشد.

رایجترین الگوی مینور ساختار طبیعی آن است ساختار پایه مینور به این صورت از پرده ها و نیم پرده ها تشکیل شده :

1–1–1⁄2–1–1–1⁄2–1

شما میتوانید الگوی این ساختار را جابجا کنید (روی نوت های زیر و بم دیگری بازنویسی کنید)

با شروع از یک نوت متفاوت و شمارش کلید های سیاه تا پایان این ساختار (زیر ترین یا با ترین نوت)

 

۴. فاصله سوم و پنجم

فاصله سوم و پنجم نوعی فاصله بسیار رایج در موسیقی است و میتوانند در پیدا کردن گام موسیقی بسیار کارآمد باشند.

در فاصله ها گام مینور یک نیم پرده از ماژور کمتر دارد که باعث ایجاد تفاوت در صداهایشان میشود.

فاصله سوم متشکل از اولین نوت در یک گام و سومین نوت گام میباشد. یک ساختار ماژور سه تایی دو پرده بین نوت های اول تا سوم دارد و این درحالی است که این فاصله در ساختار مینور سه نیم پرده است.

فاصله پنجم متشکل از اولین نوت گام تا پنجمین نوت است در فاصله پنجم کامل دارای هفت نیم پرده است. اگر آهنگ Hallelujah از Leonard Cohen را شنیده باشید درباره این فواصل هم در این خط از ترانه “It goes like this, the fourth, the fifth, the minor fall, the شنیده اید ”.’major lift, the baffled king composing ‘Hallelujah در بیشتر آهنگ های پاپ یک آکورد شناخته شده متوالی هست (روی گامC ماژور نوشته میشود) که در جابجایی گام آهنگ از قسمت "Fourth“ به ”Fifth" باعث ایجاد هیجان در آهنگ میشود در ترانه قسمتی که میگوید "گام مینور فرود میاد" بر روی گام مینور خونده میشود و قسمتی که میگوید "ماژور اوج میگیرد" روی گام ماژور اجرا میشود.

 

۵. آکوردهای ماژور

 ساده ترین آکورد شامل سه نوت می شود که آکورد سه تایی نامیده میشود و در آن از سه نت گتم استفاده می شود ( مراجعه به بخش چهارم )

این آکوردها اغلب در ساختارهایی مثل C ماژور وجود دارند

در آکورد های ماژور بین نوت های اول دوم و سوم دو پرده وجود دارد. آکورد ماژور متشکل از نوت سوم ماژور و نوت پنجم کامل است. اولین نوت گام به عنوان پایه نوت (کلید یا روت) شناخته میشود.

برای مثال، برای اینکه یک ساختار ماژور را از Cپایه گذاری کنید میتوانید از نوت C بعنوان نوت پایه آکورد استفاده کنید. بعد ساختار را سه نوت به جلو ببرید (چهار نیم پرده) تاE و بعد تا نوت پنجم ساختار (سه نیم پرده تا نوتG (ببرید آکورد ماژور سه تایی شامل سه نوت C-E-G میشود

 

۶. آکوردهای مینور

اغلب آکورد ها با تعیین سومین نوت شناخته میشوند، یا نوت وسط در آکورد سه تایی. آکورد های مینور سه نیم پرده بین نوت های اول تا سوم دارند؛ درحالی که این فاصله چهار نیم پرده (دو پرده) در ماژور است.

آکورد مینور متشکل از نوت سوم مینور و نوت پنجم کامل است.

برای مثال، اگر شما انگشتتون رو روی کلید بعدی نوت پایه گام Cماژور بزارید، درواقع درحال نواختن این آکورد هستید:

A-F-D

که آکورد D مینور نام دارد؛ چون فاصله بین دو نوت اول تا دوم آکورد D و F سه نیم پرده است.

 

۷. پایین و بالا بردن آکوردها

این آکورد ها به اندازه ماژور و مینور رایج نیستند و گاهی برای ایجاد یک اثر خاص در موسیقی بکار برده میشوند، زیرا تغییراتشتان در همان فاصله سوم باعث ایجاد حس مالیخولیایی بد و شبح وار در موسیقی میشود.

آکورد کاسته Dim شامل سومین نوت مینور و پنجمین نوت کاسته میشود.

نوت پنجمی که نیم پرده کمتر است

برای مثال یک کاسته C اینطور است:

C-E♭-G♭

آکورد افزوده Aug شامل سومین نوت ماژور و یک نوت افزوده پنجم میشود.

نوت پنجمی که نیم پرده با تر است

برای مثال، یک افزوده C اینطور است : 

#C-E-G