نه نکته برای صدابرداری زنده

 

تجهیزاتی که در اجرای های زنده استفاده میشود نقش بسیار مهمی در کیفیت نهایی خواهند گذاشت ، حتی ساده ترین تجهیزات نیز دارای امکاناتی هستند که در اجراهای زنده بسیار به کار صدابردار خواهد آمد . این مقاله به شما کمک میکند تا نقش یک صدابردار حرفه ای را در اجرای زنده ایفا کنید.

 

 

۱. هوای تجهیزات را داشته باشید

حتما تمامی تجهیزاتی که در مراسم به شما سپرده شده را بشناسید ، لیستی از آن ها تهیه کنید و مراقب آن ها باشید. قبل از شروع مراسم ، تمامی تجهیزات و اتصالات را بررسی کنید و از کارکرد آن ها مطمئن شوید.

 

۲. کمک های اولیه ی صوتی را فراموش نکنید

حتما در تجهیزات و وسایل خود ، کابل اضافه ی سالم و اینگونه اتصالات و تبدیل ها را برای مواقع ضروری آماده در دست داشته باشید. و همچنین حتما یک میکروفون زاپاس برای مواقع از کار افتادن میکروفون اصلی ، همراه داشته باشید.

 

۳. از تنظیمات مخصوص خود برای صدا استفاده کنید

پیشنهاد می شود از یک پری ست واحد برای اجرا هایتان استفاده نکنید. زیرا هر خواننده و محیط شرایط خاص خود را دارد. همیشه از خواننده و عوامل بخواهید که برای تست صدا و میکس صدا ، ساعاتی قبل در محل حضور داشته باشند تا وقت کافی برای تست تجهیزات و آشنایی با صدای خواننده داشته باشید.

 

۴. گیت Gate را فراموش نکنید

مشخص است که دوست نداریم صدای اضافی از میکروفون داشته باشیم. پس بهتر است برای میکروفون خواننده ، تنظیمات گیت اصولی داشته باشیم.

 

۵. فیلتر ها را جدی بگیرید

حتما بر روی صدا ها ، از فیلتر های های پس High Pass  و لو پس Low Pass استفاده کنید. و محدوده ی فرکانس ها را تحت کنترل قرار دهید تا از به گوش رسیدن فرکانس های اضافی جلوگیری شود.

 

۶. به اکولایز اصولی صدای خواننده اهمیت دهید

بسیار مهم است که محدوده ی فعالیت هر نوع صدایی را بشناسیم و بسته به نیاز آن ها را تقویت یا تضعیف کنیم.

  • بدنه (۲۰۰ تا ۵۰۰ هرتز) : در این بازه ی فرکانسی امکان ایجاد صدای خفه و کثیف وجود دارد. در صورتی که تمامی جنس صداهای گرم نیز از همین بازه سر چشمه میگیرند. بنابرین بسته به صدای خواننده باید تنظیمی مناسب در این بازه در نظر بگیرید. اگر صدای خواننده دارای فرکانس های پایین خیلی شدیدی ست که باعث کثیفی کل صدا می شود، با EQ  مقداری این محدوده را کنترل کنید. و اگر صدایی دارید که فرکانس های بالای بیشتری داشته و نیاز به گرما دارد ، این حوزه را کمی تقویت کنید. 
  • دماغی ( ۱ الی ۳ کیلوهرتز) : در این حوزه ی فرکانسی ، معمولا صداهای تو دماغی فعالیت می کنند. پس اگر خواننده دارای صدای تو دماغی ست ، با تضعیف این حوزه ی فرکانسی ، می توانید این موضوع را بهبود بخشید.
  • حضور ( ۴ کیلوهرتز) : در صدا ، این حوزه ی فرکانسی مربوط به حضور صداست. که جایی در کنار بقیه صداها برای خودش باز میکند. اگر صدای خواننده در این حوزه بسیار شدید است ، سعی در اصلاح آن کنید و بالعکس.
  • خس خس (۵ الی ۸ کیلوهرتز) : یکی از آزار دهنده ترین محدوده های صدای خواننده ، در این حوزه قرار دارد که فرکانس بالایی ست و باعث خستگی گوش شنوندگان می شود. گرچه راه حل این قضیه استفاده از De-esse است ، اما با کاهش این محدوده ی فرکانس ، می توانید آن را تا حدی اصلاح کنید.

 

۷. از کمپرس اصولی استفاده کنید

حتما روی صداها از کمپرس اصولی برای همنشینی هرچه بهتر و کنترل داینامیک رنج بهره بگیرید.

 

۸. ریورب را تحت کنترل داشته باشید

از استفاده ی ریورب های طولانی خود داری کنید ، و حتما حجم صدا و جنس صدای ریورب را کنترل کنید. 

 

۹. همخوانی چند خواننده را در نظر بگیرید

اگر چند خواننده ی دیگر نیز به خواننده ی اصلی ملحق شوند ، میکس زنده سخت تر خواهد شد. در این صورت نیاز است تا از هوش مهندسی صدای خود ، بهره بگیرید و در لحظه درست ترین تصمیمات را اتخاذ کنید. وقتی چند صدای دیگر نیز به صدای اصلی ملحق می شوند، آن ها را مانند یک سمفونی در نظر بگیرید. ببینید هر صدا چه نقشی دارد. در مراسم های ماه محرم ، برخی همخوان ها ، حکم ساز های کوبه ای ، برخی حکم ساز های پد و غیره را دارند. به این فکر کنید که اگر هر کدام ازین صداها یک ساز بودند ، چگونه آن ها را همراه با هم میکس می کردید؟ قطعا نیاز خواهد بود تا تداخلات فرکانس های مشترک چند خواننده را از بین ببرید و یا فرکانس های متفاوتی از صداهای خواننده ها را تقویت کنید.