مهندس مسترینگ کیست

 

یک مهندس مسترینگ ، فردی است ماهر در آماده سازی صداهایی که قبلا به صورت مونو Mono ، استریو Stereo و یا فرمت های چند کاناله میکس شده اند تا در نهایت این فایل ها از طریق رسانه های فیزیکی مانند CD و یا رسانه های دیجیتالی توضیع شوند. در واقع زمانی که موسیقی تولید میشود بعد از مراحل ضبط ، آهنگسازی ، تنظیم و میکس ، مرحله مسترینگ فرا میرسد که نیاز به یک فرد متخصص دارد.

آموزش و تجربه

مهندس مسترینگ مسئول ویرایش نهایی محصول و تهیه نسخه آماده برای تکثیر آثار موسیقی است. اگرچه هیچ الزام رسمی برای کار به عنوان یک مهندس مسترینگ وجود ندارد ، اما بسیاری از مهندسین مسترینگ در مهندسی صدا مسلط هستند. همچنین بسیاری از آن ها دارای دانش کافی در زمینه ی مهندسی آکوستیک و دارای مدارک آکادمیک و یا دانشگاهی مهندسی صوتی یا مهندسی آکوستیک می باشند. مهندس مسترینگ ، معمولا محتویاتی چون قطعات موسیقی ، سخنرانی ها ، موسیقی متن فیلم و بازی های کامپیوتری را مستر می کند. برخی از مهندسان مسترینگ برتر، ممکن است در زمینه های مختلف تولید موسیقی نیز تبحور داشته باشند ، که این امر باعث سهولت کار آنان در عیب یابی پروژه های میکس شده می باشد. به طور کلی، مهارت مهندسین مسترینگ حاصل سال ها تمرین و تجربه است.

 

تجهیزات

مهندس مسترینگ ، از یک ترکیبی از پردازنده های تخصصی صوت و سیگنال، اسپیکر مانیتورینگ های مخصوص مسترینگ استفاده می کنند. امر مسترینگ در محیط مخصوص مسترینگ (استودیو ی مسترینگ) انجام می شود. تجهیزات و پردازنده های مورد استفاده در حوزه مسترینگ به طور کامل به هدف مسترینگ اختصاص داده شده اند. مهندسین مسترینگ ممکن است از تجهیزات دیجیتال و یا آنالوگ استفاده کنند. که هرکدام ازین دو ، مزایا و معایت خاص خود را دارند.

 

جنبه های کار مهندس مسترینگ

مهندس مسترينگ در تلاش است تا شخصيت اصلى ميكس را حفظ کند و موسیقی را طبق سلیقه شنونده به انسجام برساند. این کار دشواری است زیرا امروزه سیستم های صوتی مختلفی در اختیار شنوندگان قرار دارد و هر پخش کننده ویژگی خاصی دارد و اثر مستقیم بر نحوه شنیده شدن یک آهنگ میگذارد. ازین جهت ، سختی و هنر یک مهندس مسترینگ، اینجاست، که باید فایل های صوتی را به گونه ای مسترینگ کند که در هر پخش کننده ای ، با کیفیت شنیده شود و شخصیت مطلوبی داشته باشد.

گوش دادن طولانی مدت به صداهایی که به خوبی مسترینگ نشده اند ، منجر به خستگی گوش و سپس ذهن ، و در نتیجه کاهش لذت شنوایی به موسیقی می شود. ازین جهت ، اهمیت کار مهندس مسترینگ اینجا پدیدار می شود. زیرا یک مهندس مسترینگ کم تجربه ممکن است یک موسیقی طلایی را با مسترینگ بد ، به باد دهد. و بر عکس ، یک مهندس مسترینگ با تجربه ، می تواند اوج زیبایی یک قطعه ی صوتی را پدیدار و جلا بخشد.

یک مهندس مسترینگ حرفه ای، در تلاش برای ایجاد تعادل در هارمونیک های اصوات است. در حقیقت عدم برقراری تعادل در مسترینگ ، ممکن است باعث شنیده شدن رزونانس های شدید شده و از لذت شنوایی بکاهد. این امر، بخش بسیار کوچکی از نکاتی است که مهندسین مسترینگ با آن دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل اغلب آنان در علم مهندسی صدا نیز مطالعه دارند.