دیستورشن چیست

دیستورشن Distortion در موسیقی معمولا به سه قضیه اطلاق می شود :

  • افکت خاص برای صدای ساز های امپلیفای شده
  • نوعی پردازش سیگنال در میکس و یا تنظیم موسیقی
  • نوعی عارضه نا مطلوب در سیگنال های صوتی دیجیتال

الف) افکت خاص برای صدای ساز های امپلیفای شده

دیستورشن Distorion و اوردرایو Overdrive انواعی از پردازش سیگنال های صدا هستند که برای تغییر صدای آلات موسیقی امپلیفای شده معمولا بوسیله ی افزایش کیفیت آنها بکار میروند. دیستورشن معمولا برای گیتار الکتریک بکار میرود ولی ممکن است با آلات موسیقی دیگر هم استفاده شود. گیتاریست هایی که الکتریک بلوز میزنند در اصل صدایی اوردرایو شده را با روشن کردن امپلیفایر های لامپی گیتار تا سطح صدا های بالا بدست آورده اند. در حالی که امپلیفایر های لامپی اوردرایو شده هنوزهم در دهه 2010 برای رسیدن به اوردرایو  استفاده میشوند (مخصوصا در سبک هایی مثل بلوز و راک ) تعدادی از راه های دیگر برای تولید دیستورشن از دهه 1960 ایجاد شده مانند پدال های دیستورشن. این افکت ها صدای آلات موسیقی را با کلیپ کردن(کوتاه کردن) سیگنال ها،اضافه کردن کشش و اورتون های هارمونیک و آنارمونیک تغییر میدهند و این برای رسیدن به صدایی کمپرس شده است که معمولا با ”warm” و “dirty” شناخته میشوند و به نوع و شدت دیستورشن استفاده شده بستگی دارد. عناوین دیستورشن و اوردرایو را معمولا میتوان بجای هم استفاده کرد. تفاوت این دو در اینجاست که دیستورشن نسبت به اوردرایو برای نوع شدید تری از این افکت بکار میرود. “فاز Fuzz" کلمه ایست که برای توصیف نوعی خاص از دیستورشن بکار میرود که در اصل بدست گیتاریست هایی ساخته شده که از دستگاه های معیوب (مثل امپلیفایر لامپی ناهمتراز)استفاده میکنند واین از دهه 1960 بشکل تعدادی پدال های افکت "فاز باکس Fuzz Box" تقلید شده. دیستورشن،اوردرایو و فاز را میتوان بوسیله ی پدال های افکت، رکمانت ها، پری امپلیفایر ها، پاور امپلیفایر ها و اسپیکر ها و همچنین از دهه 2000 با ابزار شبیه ساز امپلیفایر و نرم افزار های صدا تولید کرد. این افکت ها برای گیتار الکتریک ها، بیس الکتریک یا فاز بیس، کیبورد الکتریک و بندرت هم بعنوان افکت خاص برای صدای خواننده استفاده میشود.

 

ب) نوعی پردازش سیگنال در میکس و یا تنظیم موسیقی

در انجام میکس و یا حتی مسترینگ یک قطعه ی موسیقی ، ممکن است گاهی نیاز باشد فرکانس ها و صداهای هارمونیک موسیقی را تقویت کنیم. برخی مهندسین میکس و مهندسین مسترینگ ، به صورت بسیار رقیق و کم از پلاگین ها و پروسسور های دیسورشن استفاده می کند و مقداری فرکانس های هارمونیک را تقویت می کنند.

 

ج) نوعی عارضه ی نا مطلوب در سیگنال های صوتی دیجیتال

در محیط پردازش دیجیتال ، بالاترین سطح مجاز سیگنال ها صفر دسیبل 0 dB می باشد. و هر سیگنالی که از این میزان بالاتر برود به اطلاح کلیپ Clip می شود و افت کیفت ایجاد می کند. در مبحث پردازش سیگنال های صوتی دیجیتال، به این قضیه دیستورت Distort شدن صوت نیز گفته می شود.