استودیو امواج

995555732424+ تماس از طریق واتس اپ و ایمو

چگونه صدای سازها را پن کنیم

آموزش میکس و مسترینگ حرفه ای

پنینگ، جداشدن یک سیگنال تک صدایی به صورت استریو و یا چندکاناله است. پنینگ به میکس عمق می افزاید. به صورت سمت چپ ، سمت راست و وسط.

کنترل های پن روی میکسر

معمولا دردسرساز ترین قسمت در میکس ، وسط (مرکز) می باشد. زیرا در میکس ، شلوغ ترین مکان ، مرکز میکس است. قابل ذکر است صداهایی چون کیک ، اسنیر ، بیس و وکال را همیشه در مرکز میکس قرار دهید. و سعی کنید صداهایی به غیر از این صداها را به اطراف ( یعنی سمت چپ یا سمت راست ) پن کنید. این قوانین قوانینی کلی هستند که صد البته می توان برای دستیابی به افکت های مختلف ، به صورت آگاهانه و خاص آن ها را تغییر داد.

 

تهیه و تنظیم ؛ تیم فنی استودیو امواج

 


 

در پنینگ اصطلاحی به نام هارد لفت و هارد رایت Hard Left - Hard Right وجود دارد که به معنی کاملا به چپ و کاملا به راست می باشد. معمولا پیشنهاد می شود که در میکس از هارد لفت یا هارد رایت استفاده نشود.  زیرا برخی صداها ممکن است به راحتی باعث کثیفی موسیقی شوند. به جای استفاده از پنینگ هارد ، عددی میان آن ها را در نظر بگیرید.

 

برای حفظ تعادل میکس ، هرگاه عنصری به سمتی پن می شود ، باید عنصری دیگر نیز به سمت مخالف پن شود. پنینگ باعث می شود که هر ساز و صدایی فضای کافی برای فعالیت در محیط استریو داشته باشد. 

توجه داشته باشید که قوانین پنینگ ، قطعی نیستند و مانند هر مقطعی از میکس ، ممکن است متغیر باشد. پس بهترین راه ، تجربه و استفاده از گوش تان است. 

 

بررسی چند مورد از اصول های پنینگ

در ادامه به ببرسی چند مورد از جایگاه های مناسب برای ساز ها و صدا ها می پردازیم.

 

     ۱. پنینگ کیک Kick

 

سازی سنگین و حجیم مانند کیک ، باید جایی در مرکز میکس باشد تا تعادل میکس را به هم نزند.

 

     ۲. پنینگ اسنیر Snare

 

اسنیر ، تقویت کننده ی ریت در موسیقیست. پس باید جایی نزدیک مرکز قرار داده شود.

 

     ۳. پنینگ تام Tom

 

یک تام به چپ و تام دیگر را به راست پن کنید. و برای جلوگیری از ایجاد اغتشاش در میکس ، از خیلی دور قرار دادن (هارد) خودداری کنید.

 

     ۴. پنینگ های هت Hi Hat

 

های هت می تواند با انعطاف بالا ، به هر طرفی پن شود. و از آنجایی که فرکانس های بالایی را می نوازد ، زیاد تعادل را برهم نمی زند.

 

     ۵. پنینگ اُوِر هد OverHead

 

بهتر است اورهد ها از اطراف شنیده شوند و اما نباید صدای زیادی داشته باشد زیرا شنونده را گیج می کند.

 

     ۶. پنینگ گیتار بیس Bass Guitar

 

سازهای سنگینی مانند بیس و گیتار بیس ، باید در مرکز باشند. تا اختلال تعادل ایجاد نکنند.

 

     ۷. پنینگ گیتار ریتم Rhythm Guitar

 

اگر گیتار ریتم به صورت دوترک ضبط شده ، هرکدام را هارد لفت و هارد رایت کنید.

 

     ۸. پنینگ گیتار آکوستیک Acoustic Guitar

 

اگر گیتار ریتم به صورت استریو ضبط شده ، هرکدام را هارد لفت و هارد رایت کنید.

 

     ۹. پنینگ پیانو Piano

 

استریو : اگر پیانو استریو ضبط شده است ، هر ترک را به چپ و راست پن کنید.

مونو : اگر پیانو مونو ضبط شده است ، آن را کمی از مرکز فاصله دهید.

 

     ۱۰. پنینگ سازهای زهی String

 

صداهای پد زهی ، می توانند پن شوند و فضای خالی به وجود آورند.

 

     ۱۱. پنینگ وکال ( صدای خواننده ) Vocal

 

صدای وکال باید در مرکز باشد. مگراینکه از تکنیک های استریو برای وکال استفاده می کنید.

 

 


 

مطالب مرتبط با این مقاله

 

آموزش میکس و مسترینگ به صورت حرفه ایخدمات میکس و مسترینگ حرفه ایتفاوت بین میکس و مسترینگ چیستخرید پکیج نرم افزار آهنگسازی vst

کلمات کلیدی

نظرات

فرهاد
(تاریخ : 1397/12/01)

سلام کلپ ها تکلیفشون چیه؟؟ کجا باید پن بشند؟

مدیر سایت
(تاریخ : 1397/12/22)

صدای Clap با توجه به سلیقه خودتون میتونین پن کنین ، باید ببینید در پروژه چه شرایطی وجود داره ، در کل صدای کلپ ممکنه نیازی به پن شدن نداشته باشه

می توانید نظر خود را در این قسمت وارد نماید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
آدرس وب
توضیحات
کد امنیتی : کد امنیتی