سه نکته در میکس بکینگ وکال

بکینگ وکال ها ، نقش به سزایی در ترکیب موسیقی دارند. نقش آن ها معمولا ایده های جانبی برای ایجاد زیبایی و هارمونی به وکال و ملودی ها ست. بک وکال ها می توانند زیبایی دوچندانی به موسیقی بدهند. در ادامه به بررسی چند تکنیک ساده برای میکس بکینگ وکال ها را می پردازیم.

 

     ۱. فرکانس ها را کنترل کنید

هنگامی که یک لاین را به عنوان لاین اصلی وکال در نظر داریم ، برای بهتر شنیده شدن و به اصطلاح جایگزاری مناسب وکال در میکس، از فیلتر های پس یا لو کات  High Pass - Low Cut برای وکال اصلی استفاده کنید. و روی تمامی لاین های بک وکال از پلاگین De-esse استفاده کنید. حتی اگر به نظرتان نیازی ندارند ! و در ادامه به خاطر داشته باشید که میزان صدای بک وکال ها را طوری تنظیم کنید که تاثیر زیبایی روی وکال اصلی بگذارند.

 

     ۲. از تقارن بهره ببرید

وقتی می خواهید از وکال برای ایجاد هارمونی موسیقایی به همراه ساز های دیگر (مانند وکال ، پیانو ، ویلن ، پد ، کیبورد و…) استفاده کنید ، بهترین روش استفاده از جداسازی متقارن است. برای این کار بدین گونه عمل می کنیم :

  • از لاین مورد نظر یک کپی ایجاد می کنیم.
  • یکی از لاین ها را به چپ پن میکنیم و برایش حدود ۲۰ الی ۱۵۰ میلی ثانیه تاخیر ایجاد می کنیم.
  • برای لاین دیگر به صورت متقارن عمل میکنیم. یعنی آن را به راست پن می کنیم. و میزان تاخیر آن را حتما مقداری تغییر می دهیم. (حداقل ۱۰ ٪)
  • برای جلوگیری از ایجاد اختلالات فاز ، روی یکی از لاین ها از یک پلاگین Modulation با سرعت بسیار پایین استفاده می کنیم.

 

     ۳. پردازش گروهی

بکینگ وکال ها باید به صورت یک ساز متحد شنیده شوند. بنابرین می توانیم برای دستیابی به این هدف، از پردازش گروهی یا همان پروسس گروهی استفاده کنیم. برای بیان اهمیت این امر ، می توان گفت که از لحاظ داینامیک تفاوت فاحشی بین “یک مشت صدا” و “صداهای استریو ی زیبا” وجود دارد. پس مهم است که بک وکال ها را چطور میکس می کنیم. 

برای دستیابی به نتیجه خوب ، همه ی لاین های بکینگ وکال را به یک گروه ارسال کنید. و روی آن، پروسس های مهمی چون کمپرس ، EQ ، De-Esse و مالتی بند کمپرس انجام دهید. مطمئن شوید که از لحاظ صدا و فرکانس ، تفاوتی در داینامیک با لاین اصلی وکال ایجاد کرده اید. تلاش کنید تداخلات فرکانسی را نیز کنترل کنید.