هفت اشتباه رایج در میکس

همانطور که میدانیم ، قبل از ارسال پروژه ی خود برای مسترینگ باید از نهایی بودن میکس خود اطمینان حاصل کنیم. باید از میکس تمامی ترک ها و صدا راضی و مطمئن باشیم. میدانیم که برخی از سهل انگاری های ما ممکن است برای مهندس مسترینگ بسیار چالش برانگیر بوده و نتیجه ی نهایی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. بنابرین به بررسی چند اشتباه رایج در میکس  می پردازیم :

 

     ۱. ازدیاد فرکانس ها پایین Low End

زیاد بودن میزان فرکانس های پایین Low یکی از اشتباهات رایج در میکس است. معمولا این اشتباه بخاطر محیطی است که  میکس در آن انجام می شود. ممکن است اتاق از نظر آکوستیک و بازتاب فرکانسی دارای ایراد باشد. و در نتیجه در فرکانس های پایین میکس ، شاهد ناهماهنگی خواهیم بود. یکی از دلایل محتمل دیگر که باعث ایجاد این اشتباه می شود ، جایگذاری نا مناسب اسپیکر مانیتورینگ هاست.

 

     ۲. طنین آزار دهنده Tremble

از سوی دیگر ، فرکانس های بالا High نیز مشکلات مخصوص خود را ایجاد می کنند. گرچه ممکن است در میکس ایرادی به گوش نرسد ، ممکن است در مرحله ی مسترینگ شاهد اتفاقات گوناگونی باشیم. برای اینکه این طنین های آزار دهنده به وجود نیایند ، مطمئن شوید که صدای خواهننده De Ess شده. حتی شاید صداهایی مثل Hi Hat نیز کمی به De-ess نیاز داشته باشند. و در نهایت اغلب میکس ها در مراحل پایانی نیازمند مقداری جلابخشی و اصلاح طنین های آزار دهنده هستند.

 

     ۳. کمبود داینامیک رنج Dynamic Range

شاید این موضوع بیشترین توجه را در عصر میکس موسیقی به خود جلب کرده. با گذر زمان و باب شدن رادیو و تبلیغات بازرگانی تلوزیون ها ، این نتیجه اتخاذ شد که هرچه صدا بلند تر و چاق تر باشد ، شنونده بیشتر جذب خواهد شد. درنتیجه عصر امروز به تکنیک های کمپرس عجیب و غریبی روی آورده و باعث شده میکس ها اغلب پر و چاق باشند.

مشکل این قضیه درست جایی شروع می شود که پروژه ی خود را آماده ی ارسال به مسترینگ می کنید. و سپس از مهندس مسترینگ می شنوید که میکس شما داینامیک رنج کمی دارد و برای مستر شدن محدودیت هایی وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از این قبیل ایراد ها ، سعی کنید صداها به تفکیک و اصولی کمپرس و لیمیت شوند.

 

     ۴. کمبود پنینگ Panning

پنینگ Panning از حیث ایجاد بعد در میکس حائز اهمیت است. با پنینگ اصولی و صحیح میکس شما تمیز و به دور از شلوغی خواهد بود. اگر پنینگ میکس به اندازه نباشد ، مرکز میکس شلوغ خواهد بود. صدا البته که صداهای بخصوصی (مانند کیک ، اسنیر ، وکال و…) باید حتما در مرکز باشند.

 

     ۵. از زمان های Attack بسیار بالا پرهیز کنید

زمان های حمله یا Attack بسیار بالا ، مخرب هستند. برخی مهندسین میکس این حالت را دوست دارند زیرا داینامیک رنج ترک را در دست میگیرد. اما این کار یک سری ایراد عمده دارد. از جمله این ایراد ها : بی روح شدن موسیقی ، فاصله دار شدن ، کثیف شدن و غیره.

 

     ۶.  اختلالات فاز Phase

از آنجایی که امروزه بشتر DAW ها امکان ضبط ترک های نامحدود را ممکن کرده اند ، ممکن است وسوسه شویم که هرچیزی را استریو ضبط کنیم. اما در این جا باید بسیار مراقب اختلالات فرکانسی باشیم. باید ترک های استریو را به صورت سولو Solo بررسی کنیم و مطمئن شویم که اختلالات فرکانسی باعت ساکت شدن برخی ترک ها (بدلیل میکروفون گزاری غلط) نشوند. 

از جمله قربانیان دیگر اختلالات فاز : ریورب ها ، صداهای پد ، کیبورد و غیره.

 

     ۷. جایگزاری ضعیف صدای خواننده Vocal

جایگزاری ضعیف صدای خواننده از اشتباهات رایج در میکس است. هرچند این کار بسیار دشوار است ، یکی از راه های تشخیص جایگزاری صحیح وکال ، انجام چند میکس متفاوت با وکال است. در نهایت تصمیم با شماست.