استودیو امواج

995555732424+ تماس از طریق واتس اپ و ایمو

هفت نکته ی مهم در مورد میکس وکال

آموزش میکس وکال ( صدای خواننده ) حرفه ای

آیا تا به حال یک موسیقی بسیار موفق با میکس وکال ضعیف شنیده اید ؟

شاید خیر. شاید چونکه وجود ندارد !

 

حقیقت این است که اگر وکال یا همان صدای خواننده ، عالی نباشد موسیقی تان تباه خواهد شد. صدای خواننده معمولا در میکس بالاترین میزان صدا را دارد و همین قضیه زمینه ساز اشتباهات زیادی می شود. همه ی ما به صدای انسان آشنا هستیم و به همین دلیل حتی کوچکترین ایراد ها نیز نظر ما را جلب خواهد کرد.

قطعا دانستن اینها به آسان شدن میکس وکال کمک نخواهد کرد. پس با هم به بررسی چند نکته در باب میکس وکال می پردازیم.

 

تهیه و تنظیم ؛ تیم فنی استودیو امواج

 


 

     ۱. وکال را زود وارد صحنه کنید

 

در میکس هر صدایی را که زودتر وارد صحنه کنید ، فضای بیشتر و اخصاصی تری خواهد داشت. این قضیه بدین منظور است که باید وکال را منحصر میکس کنیم. در غیر این صورت وکال صدایی ضعیف و همانند بقیه ی صدا خواهد داشت. وکال نباید با توجه به بقیه ی اجزای موسیقی و بعد از آنها میکس شود. بلکه باید اولین صدایی باشد که آن را میکس میکنید و برایش میزان صدا در نظر میگیرید. بدین صورت صدای وکال رسا و پر خواهد بود و بقیه ی صدا ها وابسته به وکال تنظیم خواهند شد و از گم شدن وکال در میکس جلوگیری خواهد شد.

 

     ۲. وکال را همراه با بقیه ی صداها میکس کنید

در این قضیه دکمه ی Solo دشمن شماست. زیرا زمینه موسیقی را از شما گرفته و تصمیم گیری را سخت میکند. اگر وکال را به صورت سولو Solo میکس کنید، جزئیات زیادی از نظرتان دور خواهند ماند. مانند اینکه وکال با بقیه ی ترک ها چگونه شنیده می شود. پس پروسس وکال را حتما همراه با شنیدن همه ی ترک ها انجام دهید. این کار در ابتدا بسیار سخت به نظر می رسد اما نتیجه ی آن بسیار مهم است.

 

     ۳. از Pre-Delay استفاده کنید

 

استفاده از ریورب Reverb برای وکال ، بسیار مرسوم است اما مشکلات خاص خود را دارد :‌ مانند قدیمی شدن ، فاصله دار شدن وکال و غیره. یکی از راه ها برای حل این مسئله اضافه کردن پری دیلی Pre-Delay است. گزینه ای که در اغلب پلاگین های ریورب یافت می شود. با اضافه کردن مقدار مناسبی پری دیلی Pre-Delay صدای وکال و ریورب آن از هم جدا می شوند و صدای وکال دیگر از دور شنیده نخواهد شد.

 

     ۴. پلاگین مناسب و مقدار مناسب De-ess را پیدا کنید

 

معمولا اغلب پلاگین ها پاسخگویی مناسبی دارند و در کیفیت مناست هستند. اما پلاگین های De-ess از این قضیه مستثنی می باشند. اگر پلاگین De-ess مورد استفاده ، کیفیت مناسب نداشته باشد، وکال شما کثیف و مسطح شنیده خواهد شد. پس در انتخاب پلاگین دقت لازم را به خرج دهید.

 

     ۵. از زمان های Attack بسیار بالا پرهیز کنید

 

زمان های حمله یا Attack بسیار بالا ، مخرب هستند. برخی مهندسین میکس این حالت را دوست دارند زیرا داینامیک رنج ترک را در دست میگیرد. اما این کار یک سری ایراد عمده دارد. از جمله این ایراد ها : بی روح شدن موسیقی ، فاصله دار شدن ، کثیف شدن و غیره.

 

     ۶.  فقط به کمپرس اکتفا نکنید

 

برای دست یافتن به وکال عالی ، فقط کمپرس کردن کافی نیست. جملات و یا کلمات ممکن از برخی جاها کم صدا و گم شوند و یا حتی از کنترل خارج شوند. بنابرین بسیار ضروری ست که همراه با کمپرس کردن ، از اوتوموشین Automotion میزان صدا نیز استفاده کنید. هردو برای داشتن وکال زیبا ، ضروری هستند.

 

     ۷. به صدای نفس و نویز های دیگر توجه داشته باشید

 

کمپرس کردن وکال ، باعث حجیم تر شدن و روی آمدن برخی نویز ها و صداهای اضافی می شود. باید هنگام میکس به اینگونه صداها توجه کنیم و آن ها را از بین ببریم. صداهایی چون صدای تنفس ، کلیک ، صدای دهان ، تکان خوردن و غیره.

اگر صدای تنفس خواننده خیلی بلند است ، آن را کنترل کنید اما کاملا از بین نبرید تا روح موسیقی و اجرای زنده حفظ شود.

 


 

مطالب مرتبط با این مقاله

 

خدمات ضبط و صدابرداریورکشاپ یک روزه ی صدابرداری و ضبطچگونه نویز را از ضبط حذف کنیمورکشاپ یک روزه ی نرم افزار ملوداین

کلمات کلیدی

نظرات

فرزاد
(تاریخ : 1396/05/02)

با سلام...من بعد از پایان میکس هر کاری میکنم یا صدای وکالم از موزیک بلندتر شنیده میشه و خارج میزنه یا از موزیک کمتر شنیده میشه و گم میشه .... حد نرمال رو چطوری باس پیدا کنم تا ولوم وکال با موزیک مچ بشه...ایا این درسته که میگن صدای وکال باید 2 دی بی از کل صدا ها کمتر باشه ؟؟ ممنون میشم راه حلی به من بگید.

مدیر سایت
(تاریخ : 1396/05/02)

سلام فرزاد جان، این یکی از مهمترین و دشوار ترین مراحل میکس هست که موزیک و وکال به خوبی باهم شنیده بشن . پارامترهای زیادی در این مرحله تاثیر گذار هست و همچنین متغییر های زیادی وجود داره که باعث میشه در هر پروژه شرایط میکس وکال تغییر کنه. یکی از راه حل هایی که میتونم به شما پیشنهاد بدم در انتخاب درست میزان صدای موسیقی و صدای وکال هست ، همچنین نحوه ی صحیح کمپرس. برای اینکه این موضوع رو بتونین روی پروژه خودتون پیاده کنین از یه آهنگ که شبیه به آهنگ شماست و از لحاظ میکس ، کیفیت بالایی داره با دقت گوش بدین و سعی کنین میزان صدای موسیقی و صدای وکال رو در آهنگ رفرنس پیدا کنین و در پروژه ی خودتون پیاده کنین. باز هم تاکید میکنم این مورد ، چیزی نیست که به راحتی در دسترس باشه و با آزمون و خطا بدست بیاد. تنها چیزی که شما رو در مسیر درست قرار میده بدست آورد دانش میکس هست تا هر مدل پروژه رو به بهترین شکل میکس کنید تا در نهایت همه ی صداها در همه ی پخش کننده ها به بهترین نحو شنیده بشه.

amir reza salehi
(تاریخ : 1396/04/15)

🙏🏻👌🏻👌🏻🌹

می توانید نظر خود را در این قسمت وارد نماید.
نام و نام خانوادگی
ایمیل
آدرس وب
توضیحات
کد امنیتی : کد امنیتی