چگونه کیک پانچی بسازیم

کیک قلب تپنده ایست که موسیقی را هدایت میکند. بسیار مهم است که کیک شنیده شود و ارتباط شنونده را با ریتم اصلی موسیقی برقرار کند. اینکه بخواهید کیک در جای درست خود در میکس بشیند میتواند بسیار چالش برانگیز باشد، ولی با فهمیدن و دانستن اینکه چه قدم هایی باید برداشت، شما میتوانید خودتان را راحت تر به صدایی که میخواهید و به آن نیاز دارید برسانید. این مقاله ۵ نکته ای که شما برای رسیدن به یک کیک پانچی در هر میکس احتیاج دارید را در اختیارتان میگذارد. 

  • انتخاب سَمپل کیک مناسب

اگر شما مشکل شنیده نشدن کیک در میکس را دارید، اطمینان حاصل کنید که مناسب ترین سمپل کیک را انتخاب کردید. آیا در کلید درست کوک شده؟ آیا Low end دارد؟ High end چطور؟ اثربخشی کیک شما از سمپل شروع می‌شود. شاید مجبور بشوید تا بیش از یک سمپل را در کنار هم استفاده کنید تا به صدای کیک دلخواه خود برسید. شاید یکی از سمپل ها Low end داشته باشد، سمپل دیگر Mid range داشته باشد و سمپل سوم کلیکِ High end را داشته باشد.

 

  • استفاده از اکولایزر برای چاق و سفت کردن کیک

خیلی کم پیش می آید که برای شکل دادن به کیک از اکولایزر استفاده نکنیم، مگر اینکه آهنگ خودتان را بر اساس کیک دِرام ساخته باشید. اگر کیک کمبود Low end دارد، به دنبال رزونانس اصلی ساب در محدوده 45 تا 100 هرتز بگردید و آنرا پیدا کنید. با استفاده از اکولایزر به سلیقه خود این محدوده را تقویت کنید و Q آنرا باز تر کنید تا تقویت Low end نرم بماند، نه تیز و نقطه ای. برای سفت کردن کیک به دنبال فرکانس های بین ۳ تا ۱۰ کیلو هرتز بگردید و مقداری آنها را تقویت کنید. 

این را به خاطر داشته باشید، چاق و سفت  کردن کیک هميشه به معنی تقویت کردن فرکانس ها نیست. بعضی اوقات تضعیف کردن فرکانس های مبهم و نالازم در محدوده ۲۰۰ تا ۸۰۰ هرتز میتواند Low end را باز کند و فرکانس های High mid را در جای خود بنشاند.

 

  • استفاده از کمپرسور برای پانچی کردن کیک

کمپرس کردن یکی از ابزار لازم برای رسیدن به کیک پانچی است. با Attack آرام و Release سریع  و نسبت 4:1 شروع کنید. کیک نباید بیشتر از ۳db کمپرس بشود. بعضی اوقات حتی ۱db کمپرس کردن برای بهتر شنیده شدن کیک کافی است. 

 

  • مطمئن شوید که سمپل کیک شما در حالت مونو است

در بسیاری از موارد سمپل های درام در حالت استریو هستند. در این موارد باید آنها را جدا و به حالت مونو در بیاورید. داشتن سمپل کیک مونو در مرکز میکس برای بهتر شنیده شدن آن در کنار باقی میکس الزامی است. مرکز میکس شما همیشه باید به کیک، اسنیر، بیس و وکال اصلی کار اختصاص داده شود. 

 

  • کمپرس کردن با سایدچین (side chain) برای دادن فضای کافی به کیک

با سایدچین کردن کیک به بیس یا هر ساز دیگری در میکس،به صورت موقت صدای تمام سازهای سایدچین شده تضعیف می شود و

این کار اجازه می دهد که قبل از به هم پیوستن دوباره موسیقی کیک برای لحظه بسیار کوتاهی از میکس بیرون آمده و فرصتی برای درخشش داشته باشد.این گام یکی از مهم ترین قدم ها برای بهتر کردن صدای کیک در میکس است. همچنین سایدچین کردن کیک به بیس به میکس شما روح می بخشد. سایدچین کردن کیک به بقیه ساز ها را تجربه کنید تا ببینید که ضربان جالبی به آهنگ شما میدهد.