نکاتی طلایی برای انجام میکس حرفه ای

معمولا برای افراد تازه کار این سوال پیش می آید که لیست و ترتیب پلاگین های ما در هر ترک چگونه باشد تا به رنگ صدا و کارکتر بهتری دست پیدا کنیم، در این مقاله قصد داریم چند روش برای رسیدن به این مهم و حرفه ای تر شدن میکس شما معرفی کنیم.

لیست و ترتیب پردازش ها:

  • اضافه کردن هارمونیک ها به صدا به کمک پلاگین های Saturation
  • حذف فرکانس های اضافه به کمک اکولایزر
  • کمپرس کردن و کنترل داینامیک صدا
  • تشدید کردن دامنه های فرکانسی مورد نیاز
  • اضافه کردن افکت های مختلف (مانند Reverb ، Delay ، Chorus ، Tremolo و ...)
  • Limit کردن 

 

  • ​اضافه کردن هارمونیک ها به صدا به کمک پلاگین های Saturation

شاید هنوز بسیاری از آماتور ها باشند که تعریف درستی از Saturation ها ندارند. بهتر است کمی با نوع عملکرد این دسته از پلاگین ها آشنا شویم؛ پلاگین های Saturation با اضافه کردن هارمونیک ها به صدا ماهیت صدا را تغییر داده یا آن را پر تر میکنند.

اضافه کردن هارمونیک ها به صدا ، صدا را چاق تر، بزرگتر و گرمتر میکند.

اما نکته ای که آماتور ها در استفاده از این پلاگین ها رعایت نمیکنند این است که یک پلاگین مشابه را برای ترک های زیادی استفاده میکنند، زیبایی که این پلاگین ها ایجاد میکنند بخاطر ایجاد تفاوت است که با رعایت نکردن نکته ذکر شده، صداها را فقط شبیه به هم کرده اید.

از پلاگین های محبوب این دسته میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:

Sound Toys Decapitator :

  • استایل A که شبیه ساز دستگاه آنالوگ محبوب Ampex 350 است و صدایی صاف دارد.
  • استایل E از دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی های EMI و Abbey Road الهام گرفته شده و صدایی شفاف و Britght دارد.
  • استایل N که شبیه ساز دستگاه Nieve 1057 بوده و صدارا کمی Fuzz میکند و برای استفاده بر روی گیتار بسیار مناسب است.
  • استایل T الهام گرفته شده از Thermionic Culture، صدایی تفکیک نشده و کثیف و بسیار مناسب برای درامز.
  • استایل P الهام گرفته شده از Pentode Tube که شبیه به استایل T عمل میکند اما هارمونیک کمتری به صدا اضافه میکند.
  • Fab Filter Saturn
  • Sonnox Inflator
  • URS Saturation
  • Softube Saturation Knob
  • Waves One Knob Fatter
  • Camel Audio Camel Crusher
  • Noveltech Character
  • D16 Redopter
  • SPL Twintube
  • PSP Vintage Warmer 2
  • SPL Twin Tube Processor
  • Ohm Force Ohmicide 14. Klanghelm

 

  • اکولایزر های کاهنده (حذف فرکانس های اضافه به کمک اکولایزر):

تکنسین های آماتور فرکانس ها را تشدید میکنند، اما حرفه ای ها فرکانس هایی که نیاز به تغییر ندارند را کاهش میدهند تا فرکانس های مورد نیاز برای تشدید بدون تغییر بمانند و با دامنه بیشتری نسبت به نواحی کاهش یافته شنیده شود؛ این کار باعث میشود در میکس شما فضای مورد نیاز برای مانور داشته باشید.

سه نوع کاهش فرکانسی داریم:

  • Shelf EQ که عملکردی طبیعی تر، موسیقایی تر دارند و تاثیر ظریف تری بر روی صدا میگذارند.
  • Parametric EQ که به شما اجازه هرگونه کاهش دادن دامنه در هر ناحیه را میدهد.
  • فیلتر های Low Pass و High Pass که فرکانس های بعد یا قبل از فیلتر را حذف میکنند. 

بهتر است با نواحی فرکانسی آشنا شویم:

  • 20 هرتز تا 100 هرتز که در این محدوده Sub Bass ها و بیس های 808 قرار دارند.
  • 50 هرتز تا 300 هرتز که به Low End معروفند و Kick Drum در این محدوده شنیده میشود.
  • 200 هرتز تا 800 هرتز که به آن Low Mid گفته میشود و گیتار بیس در این ناحیه قرار دارد.
  • 700 تا 1600 هرتز که به آن Mid گفته میشود و در این ناحیه Synth ها و صدای خواننده قرار دارد.
  • 1500 تا 6000 هرتز که به آن High Mid گفته میشود و در این ناحیه صدای خواننده، گیتار، Snare، Synth ها و غیره قرار دارند.
  • 5000 تا 12000 هرتز که به آن High End گفته میشود و صدای Cymbal ها و پرکاشن در این ناحیه قرار دارند.
  • 10000 تا 20000 هرتز که به آن Air Band گفته میشود و بیشتر صدای ریورب ها و هوا در این ناحیه شنیده میشود.

از بهترین پلاگین های این دسته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلاگین اکولایزر پیش فرض نرم افزار شما
  • Fab Filter Pro Q2

 

  • کمپرس کردن و ساید چین:

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از مفهوم کمپرس کردن بیان کنیم، باید بگوییم با کمپرس کردن دامنه شدت صدایی (داینامیک رنج) صدا را کاهش میدهیم؛ یعنی صداهای بلندتر یا آرامتر و صداهای آرامتر را به یک نسبت بلندتر میکنیم.

  پارامتر های اصلی کامپرسور :

  • سطح آستانه Threshold : میزانی که با عبور سیگنال از آن کمپرسور وارد عمل میشود.
  • نسبت Ratio : میزانی که به نسبت آن کمپرسور صدا را کمپرسور میکند.
  • حمله Attack : میزان سرعت به کار افتادن کمپرسور
  • رها سازی Release : میزان سرعت از کار افتادن کمپرسور

میزان اهمیت کمپرسور در ساخت موسیقی های Dance و الکترونیک به این دلیل است که در آنها اثری از داینامیک رنج زیاد نیست! 

پلاگین های این دسته:

  • Waves SSL Bus Compressor
  • Waves CLA 2A & 3A & 76
  • Fab Filter Pro C 2
  • Waves Peugchild 670
  • Xfer Records OTT Compressor
  • Sonnox Oxford Compressor

سایدچین (SideChain):

نوعی افکت است که وقتی کوبش کیک شنیده میشود بقیه صدا کاهش پیدا میکند.

شما برای اعمال سایدچین میتوانید از کمپرسور هم استفاده کنید، اما با استفاده از پلاگین های سایدچین هم در وقت و زمان خود صرفه جویی میکنید و هم نتیجه بهتری میگیرید.

دو دلیل که برای استفاده از تکنیک سایدچین:

  • استفاده به عنوان افکت برای زیباساختن میکس.
  • برای ایجاد فضا برای Kick Drum در میکس.

پلاگین های این دسته:

  • Nicky Romero Kickstart
  • Cableguys Volume Shaper
  • Xfer Records LFO Tools

 

  • اکولایزر های افزاینده (اضافه کردن فرکانس های مورد نیاز):

گاهی برای اضافه کردن رنگ به صدا نیاز داریم بعضی فرکانس ها را تقویت کنیم؛ در اینجور مواقع به سراغ پلاگین های اکولایزر میرویم. این دسته از پلاگین ها به طور معمول یا دیجیتال هستند با صدای صاف و تمیز یا پلاگین هایی با طراحی الهام گرفته از دستگاه های آنالوگ با کارکتر صدایی کمی کثیف تر نسبت به نمونه های دیجیتال.

پلاگین های دیجیتال:

  • Fab Filter Pro Q2
  • Izotope Alloy 2
  • Izotope Ozone 5
  • Waves Q10
  • پلاگین های اکولایزر پیش فرض نرم افزار شما (البته پیشنهاد میشود از آنها تا حد امکان استفاده نکنید.) 

پلاگین های آنالوگ:

  • Waves API 550
  • Waves Peugtec EQP1A
  • Waves VEQ4
  • URS Fultec, N4, N12, S Series, A Series
  • DMG Audio Equality
  • Noveltec Vocal Enhancer

 

  • افکت ها (مانند Reverb ، Delay و هر چیزی که صدا را در میکس جذاب تر کند):

سه دسته کلی ریورب ها:

  • Room (شبیه ساز اتاق): مقدار کمی از صدا را وارد پلاگین کنید تا روحی تازه با رنگ صدایی شفاف و روشن به صدا اضافه کنید و به صدایی یکپارچه و جذاب دست پیدا کنید.
  • Plate: اولین نوع ریورب مصنوعی و مجازی ساخته شده به دست بشر که دارای شخصیتی فلزی و تو خالیست و میتوانید با استفاده از آن صداها رو جلوتر بیارید.
  • Hall: از این نوع ریورب ها برعکس ریورب های Plate میتوانید برای عقب بردن صداها استفاده کنید.

پلاگین های این دسته:

  • Valhalla Room Verb
  • Valhalla Vintage Verb
  • Lexicon Native Reverb Plugins
  • Art Acoustic Reverb
  • Waves True Verb

پَن کردن و ساخت فضای استریوی 3 بعدی:

برای اینکه درک درستی از این مطلب پیدا کنید تا بتوانید آن را به درستی پیاده سازی کنید، بهتر است یک ارکستر سمفونیک را در نظر بگیرید؛ جایگاه نشستن گروه های زهی، بادی و دیگر گروه ها را راست، چپ، وسط، عقب تر و یا جلو تر بر روی سِن در نظر بگیرید. در هر گروه تکنواز آن گروه جلو تر از بقیه می ایستد تا صدای آن رساتر و واضح تر از بقیه به گوش شنوندگان برسد.

با درک درست از این موضوع و جدا سازی و جای گذاری درست صداها در فضای سه بعدی، باعث هرچه شفاف ترشدن میکس هم میشوید! به جز پَن کردن، میتوانید با ایجاد تاخیر در صداها حس سه بعدی بودن صداها را القا کنید.

نکته: بهترین پلاگین ایجاد فضای سه بعدی و چند کاناله ( Multi Band Stereo Imager)، پلاگین های موجود در نسخه های 5 و 6 نرم افزار Izotope Ozone میباشد.

پلاگین های این دسته:

  • پلاگین Sample Delay پیش فرض نرم افزار لاجیک
  • پلاگین Sample Delay شرکت Voxengo
  • Izotope Multi Band Stereo Imager

 

  • Limit کردن:

معمولا در میکس کردن از Limiter ها برای دو کار استفاده میشود:

  • محدود کردن صدا در یک دامنه مشخص شده.
  • بلندتر کردن شدت صدای میکس. 

پلاگین های این دسته:

  • Dada Life Sausage Fattener
  • Sonnox Oxford Limiter
  • Fab Filter Pro L
  • Waves L2
  • Izotope Alloy 2 

بالانس کردن میزان و شدت صداها:

  • اگر چراغ قرمز میتر شما روشن شده، در واقع صدای شما روح خود را از دست داده و خراب شده است.
  • کلیپ شدن از نوع دیجیتال حاصل کم بودن بیش از حد دامنه داینامیک صداست و باعث ایجاد دیستورشن های ناخواسته دیجیتال میشود.
  • سعی کنید شدت صدای Kick Drum را بین -6 تا -10 دسیبل حفظ کنید.
  • وقتی شدت صدای kick Drum را تنظیم کردید، دیگر آن را تغییر ندهید!
  • اگر خواستید صدای Kick Drum بلندتر شود، صدای بقیه اجزا را کم کنید. 

پس از آموختن نکات بالا، برای پیشرفته تر کردن مباحث بالا، در هفته دوم آموزش تمرین های زیر را انجام دهید:

  • با تمرین کردن سعی کنید به خود توانایی قضاوت در مورد صداها را بیافزایید.
  • از محدوده قرمز دور بمانید: نگذارید صداها از محدوده مجاز عبور کنند! به مرور زمان تمرین کنید علاوه بر این، در لاین مستر خود، مقداری هم فضای اضافی (Head Room) برای پردازش های نهایی ذخیره کنید.
  • فرکانس های مزاحم و آزاردهنده و اضافی را از طریق کاهش آن محدوده ها در پلاگین های اکولایزر کاهنده از بین ببرید.
  • حداقل 3 پلاگین Saturation را پروژه های خود استفاده کنید.
  • اضافه کردن ریورب از طریق ترک های Send/Retrun - AUX را هم امتحان و استفاده کنید.