چطور با کیفیت بالاتر ضبط کنیم

گاهی پس از ضبط، متوجه برخی صداهای اضافه و نویز مانند می شویم. حال سوال این است که چگونه این نویز ها را برطرف کنیم و با کیفیت بالاتر ضبط کنیم

راه درست برای برطرف کردن این گونه نویز ها ، حذف منشاء این نویز هاست. و یا عایق کردن محیط در برابر این گونه نویز ها. استودیو های گران قیمت و پیشرفته قطها محیطی دارند که نویز کمی دارد، که البته این امکان ممکن است برای عده ای بسیار هزینه بر باشد و یا حتی برای برخی شرایط و محیط ها غیر ممکن باشد. البته توجه داشته باشید که صدای کامپوتر (که مشکل متعددی ست) باید با تغییر مکان کامپوتر از اتاق ضبط برطرف شود.  

اگر هنوز نویز هایی از اطراف دریافت می کنید، چند راه را برای برطرف کردن پیشنهاد می کنیم، که صد البته هرکدام عواقب و مشکلات خاص خود را دارند :  

  • میکروفون را به منشاء صدا (ساز یا خواننده) نزدیک تر قرار دهید. ( اشکال : ممکن است این نوع جنس صدا مد نظر شما نباشد. )  
  • صدای ساز یا وکال را بلند تر کنید. برای مثال خواننده بلند تر یا ساز با بلندی بیشتری نواخته شود. ( اشکال : ممکن است این نوع جنس صدا مد نظر شما نباشد. )  
  • از پلاگین Noise Gate استفاده کنید و یا نویز را ادیت کنید.   
  • از پلاگین Expander استفاده کنید. ( اشکال : تاثیر پلاگین قابل شنیدن خواهد بود. )  
  • از پلاگین Noise Reduction استفاده کنید. ( اشکال : این روش برای وکال های بدون موسیقی کاربردی ست ، اما برای صداهای پیچیده تر مشکلات عدیده ای به وجود می آورد. )  
  • از پلاگین اکولایزر و فیلتر Low Pass یا High Cut استفاده کنید. این فیلتر باعث می شود فرکانس های بالا که صدای تیزی دارند تضعیف شوند و از تیزی صدا کاسته شود. ( اشکال : صدا را خفه می کند. )  
  • از پلاگین اکولایزر و فیلتر High Pass یا Low Cut استفاده کنید. این فیلتر باعث می شود فرکانس های پایین که صدای بمی دارند تضعیف شوند و هوم صدا کاسته شود. ( اشکال : صدا را کم حجم و لاغر می کند. )  

 

در آخر، هر کاری به جز از بین بردن منشاء نویز انجام دهید، سیگنال ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابرین این با شماست که بین تحمل نویز و یا کاهش سیگنال ها، یکی را انتخاب کنید.   

البته در برخی مواقع که امکان ضبط دوباره ممکن نیست، از روش های بالا با البته با دقت زیاد می توان فایل ضبط شده را تصحیح کرد.