میکس و مسترینگ به شکل حرفه ای

میکس کردن فرایندی است که با حذف کردن و تنظیم قسمت های نامناسب  و ایجاد وضعیت مناسب ترو یک دست نمودن کانال صدا جهت شنیدن انجام می شود. میکس کردن یعنی تنظیم نمودن کانال های مختلف از جمله زیر و بم بودن صدا، فرکانس، تناز و ماهیت موسیقی و... است میکس کردن بعد از ضبط موسیقی و صدا انجام می شود ، میکس و مسترینگ بیشتر جهت ساخت آلبوم های موسیقی و صداگذاری ومونتاژ نهایی اثر انجام می شود.  

مرحله نهایی و اعمال آخرین ادیت بر روی اثر هنری موسیقی ضبط شده می باشد و می توان گفت آخرین زمان برای رفع اشکلات شنوایی و شنیداری و بالا بردن کیفیت و ماهیت آن اثر می باشد. به شکلی که اثر اصلاح شده بتواند در بخش های مختلف شنیداری و باز پخش به خوبی و با کیفیت بالا قابل اجرا باشد و ماهیت و کیفیت اثر موسیقیایی با روش مسترینگ حفظ خواهد شد و این مرحله فیلترینگ آخر و مهم ترین بخش برای ایجاد یک خروجی خوب اثر هنری موسیقی می باشد چناچه یک مسترینگ خوب بر روی آهنگ و موسیقی مورد نظر اعمال نشده باشد عرضه آن موسیقی جهت شنیدار با شکست روبرو خواهد شد. انجام مسترینگ برروی یک کار موسیقایی یک کار حرفه ای است و نیازمند آموزش و مهارت بالا دارد در این کار باید از تکنیک های تغییر بالانس های ساز ها، حالت های مختلف استریو در رنج های مختلف فرکانسی  و بسیاری مسائل دیگر آگاهی داشته و بر روی اثر ضبط و میکس شده اعمال نمود.

میکس و مسترینگ دارای مباحث گسترده می باشد و کسانی می توانند این کار را انجام دهند که دارای ذوق هنری و موسیقی خوبی هستند و بخش شنیداری و دقت بهتری نسبت به نواها و آهنگ ها پیدا کرده اند و در کل فن صداشناسی و دانش موسیقی خوبی را جذب نموده اند و دارای ابزارالات حرفه ای ( پلاگین های مسترینگ) و مجهز برای این کار می باشند. میکس و مستر کردن صدا جز جدایی ناپذیر یک اثر هنری موسیقی می باشد بنابراین اینکه  بخواهیم یک اثر دارای ماندگاری بیشتر و کیفیت بهتری باشد و در بین مردم بیشتر اثر بگذارد باید میکس و مسترینگ را به شیوه ای درست و اصول مهندسی خود به دست فردی بی طرف و متخصص که در گیر مراحل اثر نبوده صورت گیرد تا بتواند راحت تر مشکلات نهفته شنیداری را درک کرده و به رفع آن ها بپردازد. میکس و مسترینگ مناسب می تواند تا حد زیادی اثر هنری موسیقی شما را جذاب کند.  همانطور که گفته شده خدمات میکس و مسترینگ باید به وسیله تجهیزات حرفه ای انجام شده و محیط آکوستیک حرفه ای و مانیتورینگ کالیبره شده و حرفه ای انجام گیرد.