نکات طلایی در خرید تجهیزات صدابرداری و آهنگسازی

ممکن است شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که علاقه ی زیاد به موسیقی ، باعث شده بخش بزرگی از زندگی خود را به این حرفه اختصاص داده و رسیدن به مراحل بالاتر یکی از اهداف شما باشد . همین علاقه کافیست تا به سمت دنیای آهنگسازی رفته و شوق استفاده از تجهیزات حرفه ای شما را به جلو سوق دهد.

در این مقاله شما را با نکاتی ساده اما مهم در خرید تجهیزات آشنا می کنیم

چاپ شده در مجله صنعت صدا و تصویر (شماره ۵۷)

  • اولین قدم !

ابتدا باید تصمیم بگیرید که دقیقا در چه سبکی علاقه به فعالیت دارید ، زیرا سخت افزارها و نرم افزارها در سبک های موسیقی با یکدیگر متفاوتند . پس قبل از خرید تجهیزات به موارد زیر توجه کرده تاکالایی نا کار آمد نخرید . در نظر داشته باشید پروسه ی خرید با توجه به نوسان قیمت ، کمبود تجهیزات خوب ، عدم دانش کافی و مشاوره های نامناسب ، قدمی حیاتی می باشد.

 

  • چگونه گران نخرید ؟

قیمت تجهیزات در اکثر مواقع ، مهم ترین مورد در انتخاب کالاست . بهترین راه برای اطمینان از قیمت واقعی ، مقایسه ی قیمت ریالی یک کالا با قیمت فروشگاه های معتبر است . برای اطلاع از قیمت دلاری کالا می توانید با جستوجوی نام کالا + price مثال (blue robbie price) در گوگل ، قیمت واقعی کالا را بدانید . بنابراین ابتدا از قیمت جهانی مطلع شوید و با در نظر داشتن هزینه واردات کالا ، می توانید به نتیجه برسید که آیا اختلاف قیمت یک کارت صدا در ایران با فروشگاه های خارجی عادلانه می باشد یا خیر ؟!

 

  • تبلیغات کاذب و عکس های فریبنده !

کمپانی ها تلاش می کنند محصولات خود را پر زرق و برق در وب سایت ها نشان دهند . گاهی عکسهای تبلیغاتی به حدی فریبنده اند که با مشاهده ی کالا از نزدیک مایوس خواهید شد . پس قبل از خرید ، تجهیزات را از نزدیک دیده تا از ابعاد واقعی و جنس کالا آگاه شوید ؛یا با جستوجوی نام کالا + unboxing (مثال : unboxing blue robbie) در گوگل ، تا حد زیادی از ظاهر و حتی تک تک تجهیزات درون جعبه مطلع شوید.

 

  • تعصب افراطی به برندها !

تعصب کاذب روی برخی برندها ،یکی از عادات بد در ترویج راهنمایی های نادرست می باشد ، این تعصب گاهی باعث اغراق در جایگاه یک کالا شده که این موضوع در بازار خرید و فروش پر رنگ به نظر می رسد . همچنین استفاده ی فلان آرتیست از فلان وسیله ، دلیل بر کار آمد بودن آن ، برای همه نبوده و زمانی یک کالا برای شما مناسب است که متناسب با سایر تجهیزات و بودجه ی شما انتخاب شود.

 

  • اعداد و ارقام گوش نواز !

مشخصات فنی هر کالا به صورت اطلاعاتی کاملا تخصصی که برای درک کامل آن نیاز به دانش آکادمیک داریم ، توسط کمپانی ها ارايه می شود . اما آیا نتایج تست مشخصات فنی همان کالا در استودیوی شما هم یکسان است ؟ و در کل چقدر می توان به این اعداد و ارقام که توسط کمپانی ها گفته می شود اکتفا کرد ؟ با صرف زمانی مختصر و جستجو در اینترنت و کمی تسلط به زبان انگلیسی ، می توان به اطلاعات کار آمدی در این زمینه دست پیدا کرد . پس ابتدا تحقیق نتیجه بخش ، و سپس خرید کنید !

 

  • کدام تولیدکنندگان بهتر هستند‌ ؟

رقابت در بین تولید کنندگان تجهیزات صدابرداری و آهنگسازی تنگاتنگ است و کمپانی ها در تلاشند محصولات خود را به صورت گسترده به بازار عرضه کنند . اما برخی کمپانی ها ، متخصص تراند و محصولاتی با درجه ی کیفی بالا دارند؛ این کمپانی ها فقط در زمینه ای خاص مثلا ، اسپیکر مانیتورینگ مشغول به فعالیت هستند . با اطلاع از این موضوع در هنگام خرید دچار سردرگمی در بین شرکت ها نخواهید شد .

 

  • همیشه خرید گران قیمت ، خریدی ایده آل نیست !

گاهی به خاطر عدم دانش کافی و مشاوره های غلط ، ممکن است به عنوان مثال میکروفون گران قیمتی را برای افزایش کیفیت در ضبط انتخاب کنید ؛ اما در نظر داشته باشید زمانی از ویژگی های این میکروفون می توان استفاده کرد که سایر تجهیزات ، آکوستیک استودیو و توانایی صدا برداری و میکس ، همگی در یک سطح باشند . پس قبل از خرید با توجه به سایر تجهیزات خود ، نوع نیاز و توانایی فردی بهترین کالا را انتخاب کنید تا به خاطر داشتن امکانات غیر ضروری ، هزینه ی بیشتری نپردازید .

 

  • ازسازگاری کابل ها به تجهیزات مطمئن شوید .

تجهیزات با استفاده از کابل های گوناگون به یکدیگر متصل می شوند . در هنگام خرید فراموش نکنید که تمامی تجهیزات با یکدیگر سازگار و به هم قابل اتصال باشند . پس به سازگاری کابل ها و نحوه ی اتصال تجهیزات به هم ؛ مانند میکروفون و اسپیکر به کارت صدا و در ادامه کارت صدا به رایانه ، توجه کنید .

 

  • ارتقاء تجهیزات امری مهم برای ارتقاء سطح موسیقی است .

همیشه به گونه ای خرید و از وسایل خود مراقبت کنید که در زمان ارتقاء دچار ضرر نشوید زیرا ارتقاء تجهیزات گامی مهم برای ارتقاء کیفیت موسیقی است . در هنگام فروش کالای کار کرده ی خود برای آگاهی از حدود قیمت تجهیزات کار کرده می توانید با جستجوی کلمه ی نام کالا used price + (مثال blue robbie used price) درگوگلقیمت کالای کار کرده را تخمین بزنید . همچنین گاهی خرید وسایل کار کرده عاقلانه تر است اما به شرط اطمینان از سلامت کامل آن . کسب این اطمینان زمان بر است ، پس همیشه در هنگام خرید تجهیزات کار کرده ، به تست در همان لحظه اکتفا نکرده و چندین روز به طور مداوم کالا را مورد آزمایش قرار دهید تا در صورت بروز مشکل ، کالا را مرجوع و دچار ضرر مالی نشوید .