مسترینگ چیست

مسترینگ به آخرین مرحله تولید موسیقی گفته می شود که تا آهنگ ساخته شده با حجم صدای کافی و شکل فرکانسی استاندارد شنیده شود. مسترینگ مرحله ای پیچدست که تنها یک متخصص میتواند به درستی انجام دهد.

قبل از مسترینگ ، میکس انجام می شود که ممکن است روزها ، هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد تا موسیقی به بهترین شکل ممکن شنیده شود . زمانی که مجموعه ای از آهنگ های یک آلبوم مستر می شود باید تمامی تِرک ها از لحاظ سطح صدا level ، مشترک و با حجم صدای یکسان شنیده شوند و سپس با ایجاد تعادل فرکانسی frequency balance در بین تِرک ها ، انسجام و ارتباط آهنگ ها در آلبوم بالا برود .

به طور مثال دو آهنگ را در نظر بگیرید که اولی فرکانس های بم آن قوی تر از آهنگ دومی است . هر دو آهنگ وقتی به صورت جداگانه گوش داده می شوند بسیار عالی هستند . اما وقتی این دو آهنگ مربوط به یک آلبوم باشند و پشت سر هم شنیده شوند ، اختلافی که در سطح صدای فرکانس های بم وجود دارد ، باعث به وجود آمدن حسی ناخوشایند در شنونده می شود .  

در این مواقع ، مهندس مسترینگ باید با تقویت فرکانس های بم آهنگ دوم و یا تضعیف فرکانس های بم آهنگ اول ، هر دو آهنگ به تعادل فرکانسی برساند .

در کل تمامی عناصر صدا که شامل سطح level ، تعادل فرکانسی frequency balance ، محدوده داینامیکی dynamic range ، محیط ambience و افکت ها effects در پروسه ی مسترینگ اهمیت ویژه ای دارند .

به طور کلی ایجاد تغییر جهت افزایش تطابق و افزایش صدا در مسترینگ دشوار است و برای هر دو مورد اغلب در نتیجه گیری های نهایی ، تصمیم گرفته می شود. 

مسترینگ همچنین جهت اطلاح ایرادهایی که در میکس وجود دارد انجام می شود . چون ممکن است برگشت به مرحله ی میکس جهت انجام اصلاحیات غیر ممکن و یا غیر عملی باشد.

مسترینگ اساسا فرایند آماده سازی یک یا مجموعه ای از تِرک های موسیقی ست برای ورود به بازار تجاری. هدف از مسترینگ ارائه ی یک محصول نهایی منسجم است که به خوبی در هر پخش کننده و در هر محیطی شنیده شود ، نه فقط در استودیو و در تجهیزاتی که کار می کنیم. در عمل ، مسترینگ در مورد اصلاح فرکانس های مزاحم ، شفافیت جزئيات ، حفظ تعادل ، افزایش شکل استریو Stereo و بلندی صداست.